Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Cliënten met een verstandelijke beperking

Auteurs : Dr. Elsbeth C. M. ten Have, Drs. Carin de Boer

Gepubliceerd in: De verpleegkundige als communicator

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking uiteengezet. Bij de begeleiding van een verstandelijke beperking is het van belang aan te sluiten op de belevingswereld van je cliënt. Er wordt uitgegaan van lichamelijk, sociaal, psychisch en spiritueel welbevinden. Omdat verificatie met een client met een verstandelijke beperking moeilijk is, wordt veel gebruikgemaakt van non-verbale communicatie (totale communicatie) en communicatie op betrekkeningsniveau (procesniveau). Van de verpleegkundige in de VGZ wordt verwacht dat zij het ondersteuningsdenken (ook wel vraaggestuurde ondersteuning genoemd) kan toepassen in de verpleegkundige zorg. Het model dat hiervoor tegenwoordig veel gebruikt wordt, is het AAMR-model.
Voetnoten
1
De theorie in deze paragraaf komt uit Bruijn et al. (2014).
 
Literatuur
go back to reference De Bruijn, J., Buntinx, W., & Twint, B. (2014). Verstandelijke beperking: Definitie en context. Amsterdam: SWP. De Bruijn, J., Buntinx, W., & Twint, B. (2014). Verstandelijke beperking: Definitie en context. Amsterdam: SWP.
go back to reference Hermsen, P., Keukens, R., & Van der Meer, J. (2007). Mensen met een verstandelijke beperking. Deventer: Van Tricht. Hermsen, P., Keukens, R., & Van der Meer, J. (2007). Mensen met een verstandelijke beperking. Deventer: Van Tricht.
go back to reference Townsend, M. C. (2009). Verpleegkundige diagnostiek in de psychiatrie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Townsend, M. C. (2009). Verpleegkundige diagnostiek in de psychiatrie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Ury, W. L. (2010). Onderhandelen met lastige mensen. Amsterdam: Contact. Ury, W. L. (2010). Onderhandelen met lastige mensen. Amsterdam: Contact.
go back to reference Wiese, A. (2006). Vraaggestuurde ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom. Wiese, A. (2006). Vraaggestuurde ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom.
Metagegevens
Titel
Cliënten met een verstandelijke beperking
Auteurs
Dr. Elsbeth C. M. ten Have
Drs. Carin de Boer
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2530-6_14