Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Behandeling van ontwikkelingsdyslexie

december 2006

Auteurs : Dr. H.F.M Peters, Prof.dr. R. Bastiaanse, Prof.dr. J. Van Borsel, Prof.dr. P.H.O. Dejonckere, Dr. K. Jansonius-Schultheiss, Drs. Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Dyslexie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een primair kenmerk van ontwikkelingsdyslexie is een achterblijvende ontwikkeling in leesvaardigheid.
Literatuur
go back to reference Bakker, D.J. (1986). Zijdelings. Neuropsychologische methoden ter behandeling van dyslexieën. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bakker, D.J. (1986). Zijdelings. Neuropsychologische methoden ter behandeling van dyslexieën. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bakker, D.J., Bouma, A., & Gardien, C.J. (1990). Hemisphere-specific treatment for dyslexia subtypes: a field experiment. Journal of Learning Disabilities, 23, 433-439. Bakker, D.J., Bouma, A., & Gardien, C.J. (1990). Hemisphere-specific treatment for dyslexia subtypes: a field experiment. Journal of Learning Disabilities, 23, 433-439.
go back to reference Berends, I.E. (2005). Flashcards revisited: the efficacy of fluency exercises for poor readers. Amsterdam: pi Research. Berends, I.E. (2005). Flashcards revisited: the efficacy of fluency exercises for poor readers. Amsterdam: pi Research.
go back to reference Braams, T. (1996). Dyslexie: Een Complex Taalprobleem. Amsterdam/Meppel: Boom. Braams, T. (1996). Dyslexie: Een Complex Taalprobleem. Amsterdam/Meppel: Boom.
go back to reference Castles, A., & Coltheart, M. (2004). Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111. Castles, A., & Coltheart, M. (2004). Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111.
go back to reference Eleveld, M. (2005). At risk for dyslexia: The role of phonological abilities, letter knowledge, and speed of serial naming in early intervention and diagnosis. Apeldoorn: Garant. Eleveld, M. (2005). At risk for dyslexia: The role of phonological abilities, letter knowledge, and speed of serial naming in early intervention and diagnosis. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Leij, A. van der (1998). Leesproblemen. Beschrijving, verklaring en aanpak. Rotterdam: Lemniscaat. Leij, A. van der (1998). Leesproblemen. Beschrijving, verklaring en aanpak. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Liddle, E., Jackson, G., & Jackson, S. (2004). An evaluation of a visual biofeedback intervention in dyslexic adults. Dyslexia, 11, 61-77. Liddle, E., Jackson, G., & Jackson, S. (2004). An evaluation of a visual biofeedback intervention in dyslexic adults. Dyslexia, 11, 61-77.
go back to reference Sas, J., & Wieringa, C. (1998). Leesmoeilijkheden: Achtergrond, analyse en behandeling. Groningen: Wolters-Noordhoff. Sas, J., & Wieringa, C. (1998). Leesmoeilijkheden: Achtergrond, analyse en behandeling. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Struiksma, C. (2003). Lezen gaat voor. Amsterdam: vu Uitgeverij. Struiksma, C. (2003). Lezen gaat voor. Amsterdam: vu Uitgeverij.
go back to reference Vellutino, F., Fletcher, J., Snowling, M., & Scanlon, D. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44 (1), 2-40. Vellutino, F., Fletcher, J., Snowling, M., & Scanlon, D. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44 (1), 2-40.
go back to reference Yap, R., & Van der Leij, A. (1993). Word processing in dyslexics: An automatic decoding deficit? Reading and Writing, 5, 261-279. Yap, R., & Van der Leij, A. (1993). Word processing in dyslexics: An automatic decoding deficit? Reading and Writing, 5, 261-279.
Metagegevens
Titel
Behandeling van ontwikkelingsdyslexie
Auteurs
Dr. H.F.M Peters
Prof.dr. R. Bastiaanse
Prof.dr. J. Van Borsel
Prof.dr. P.H.O. Dejonckere
Dr. K. Jansonius-Schultheiss
Drs. Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0814-9_9