Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2011

01-06-2011 | Werk in uitvoering

BEHANDELING VAN GEDRAGSPROBLEMEN BIJ JONGE KINDEREN

ZICHT OP EFFECTIVITEIT DOOR WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

Auteurs: Mariëlle Abrahamse, Mariane Junger, Ramón Lindauer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Gedragsproblemen bij jonge kinderen kunnen een serieus risico vormen voor het ontwikkelen van problemen in de puberteit en in de volwassenheid. Uit een onderzoek van Alink en collega’s (2007) komt naar voren dat bijna 80% van de kinderen op driejarige leeftijd fysiek agressief gedrag laat zien. Hoewel de meeste kinderen alternatieven leren voor fysieke agressie naarmate ze ouder worden (Tremblay, 2010), is er een kleine groep die een chronisch patroon ontwikkelt. Dit patroon is vrij stabiel over de tijd als dit niet behandeld wordt (Bongers e.a. 2004). Preventie of interventie tijdens de vroege kinderjaren kan ervoor zorgen dat dit patroon doorbroken wordt. Op jonge leeftijd zijn gedragspatronen van kinderen nog beter te beïnvloeden. Daarnaast is het investeren in vroege interventie meer kosteneffectief, omdat gedragproblemen op latere leeftijd moeilijker te behandelen te zijn en vaak schadelijker zijn voor de maatschappij (Tremblay, 2006). …
Literatuur
go back to reference Alink, L.R., Mesman, J., Van Zeijl, J., Stolk, M.N., Juffer, F., Koot, H.M., Bakermans-Kraneburg, M.J., & Van IJzendoorn, M.H. (2006). The early childhood aggressioncurve: development of physical aggression in 10- to 50-month-old children. Child Development, 77, 954–966.PubMedCrossRef Alink, L.R., Mesman, J., Van Zeijl, J., Stolk, M.N., Juffer, F., Koot, H.M., Bakermans-Kraneburg, M.J., & Van IJzendoorn, M.H. (2006). The early childhood aggressioncurve: development of physical aggression in 10- to 50-month-old children. Child Development, 77, 954–966.PubMedCrossRef
go back to reference Beelen, F. (2003). Gezins-Creatieve-Therapie. Systeembeïnvloeding, ouderondersteuning in creatieve Therapie beeldend. Houten/Mechelen: Bohn Stafleu van Loghum. Beelen, F. (2003). Gezins-Creatieve-Therapie. Systeembeïnvloeding, ouderondersteuning in creatieve Therapie beeldend. Houten/Mechelen: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bongers, I.L., Koot, H.M., van der Ende, J., & Verhulst, F.C. (2004). Developmental trajectories of externalizing behaviors in childhood and adolescence. Child Development, 75, 1523–1537.PubMedCrossRef Bongers, I.L., Koot, H.M., van der Ende, J., & Verhulst, F.C. (2004). Developmental trajectories of externalizing behaviors in childhood and adolescence. Child Development, 75, 1523–1537.PubMedCrossRef
go back to reference Brestan, E.V., & Eyberg, S.M. (1998). Effective psychosocial treatments of conducted-disordered children and adolescents: 29 years, 82 studies, and 5,272 kids. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 180–189.PubMedCrossRef Brestan, E.V., & Eyberg, S.M. (1998). Effective psychosocial treatments of conducted-disordered children and adolescents: 29 years, 82 studies, and 5,272 kids. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 180–189.PubMedCrossRef
go back to reference Eyberg, S.M., & Robinson, E. (1982). Parent-child interaction training: Effects on family functioning. Journal of Clinical Child Psychology, 11, 130–137. Eyberg, S.M., & Robinson, E. (1982). Parent-child interaction training: Effects on family functioning. Journal of Clinical Child Psychology, 11, 130–137.
go back to reference Kaminski, J.W., Valle. L.A., Fline, J.H., & Boyle, C.L. (2008). A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567–589.PubMedCrossRef Kaminski, J.W., Valle. L.A., Fline, J.H., & Boyle, C.L. (2008). A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567–589.PubMedCrossRef
go back to reference Tremblay, R.E. (2006). Prevention of youth violence: Why not start at the beginning? Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 481–487.PubMedCrossRef Tremblay, R.E. (2006). Prevention of youth violence: Why not start at the beginning? Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 481–487.PubMedCrossRef
go back to reference Tremblay, R.E. (2010). Developmental origins of disruptive behaviour problems: The original sin hypothesis, epigenetics and their consequences for prevention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 341–367.PubMedCrossRef Tremblay, R.E. (2010). Developmental origins of disruptive behaviour problems: The original sin hypothesis, epigenetics and their consequences for prevention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 341–367.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
BEHANDELING VAN GEDRAGSPROBLEMEN BIJ JONGE KINDEREN
ZICHT OP EFFECTIVITEIT DOOR WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Auteurs
Mariëlle Abrahamse
Mariane Junger
Ramón Lindauer
Publicatiedatum
01-06-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0023-0

Andere artikelen Uitgave 2/2011

Kind & Adolescent Praktijk 2/2011 Naar de uitgave

GEZIEN EN GELEZEN

GEZIEN EN GELEZEN

ALS JE ’T MIJ VRAGT

DAAN, INMIDDELS 32 JAR