Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2009

01-09-2009 | Gezien en gelezen

ADDaisy

Tirtsa Ehrlich (2009)Noordwijk: Uitgeverij aan ZeeISBN 978 90 746 4029 940 bladzijdenPrijs: € 9,95

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderboeken over ADHD zijn niet nieuw, maar een specifiek boek voor kinderen met ADD kwam ik nog niet eerder tegen. ADDaisy is dan ook een welkome aanvulling voor basisschoolkinderen vanaf ongeveer acht jaar.
Daisy is een negenjarig meisje dat in groep 4 doubleerde vanwege concentratieproblemen. Na een gesprek op school gaat men naar de ‘praatdokter’, die ADD vaststelt. Daisy krijgt medicijnen, haar ouders volgen een cursus en Daisy gaat in een groepje (ik laat de discussie over effectiviteit van ‘ADHD-groepjes’ even liggen). Daisy houdt een spreekbeurt voor haar klas en zowel thuis als op school vinden allerlei aanpassingen plaats om Daisy beter te kunnen helpen, waardoor ze zich prettiger voelt en beter tot leren komt.
Hoewel de auteur haar keuze voor een meisje als hoofdpersoon impliciet motiveert met de vermelding dat ADD (in tegenstelling tot ADHD) vaker bij meisjes voorkomt, is het jammer dat ADDaisy ook zo’n expliciet meisjesachtige uitstraling heeft. Zowel de kleuren (vooral lila) als de overdaad aan bloemetjestekeningen zullen de gendereufore jongens niet direct uitnodigen, terwijl de inleidende tekst vermeldt dat het boek ook voor jongens, brusjes en klasgenoten bedoeld is.
Metagegevens
Titel
ADDaisy
Tirtsa Ehrlich (2009)Noordwijk: Uitgeverij aan ZeeISBN 978 90 746 4029 940 bladzijdenPrijs: € 9,95
Auteur
   
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088064

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind & Adolescent Praktijk 3/2009 Naar de uitgave

Achterop

Achterop