Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Actorschap van jongeren in het systeem ‘Leren en Werken’

Auteurs : Dr. Caroline Vandekinderen, Dr. Didier Reynaert, Prof. dr. Rudi Roose, Prof. dr. Griet Roets, Prof. dr. Hilde van Keer

Gepubliceerd in: De capabilitybenadering in het sociaal domein

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In deze bijdrage gaan we in op het actorschap en de keuzevrijheid van jongeren in het systeem ‘Leren en Werken’ in Vlaanderen. Veel jongeren in leertrajecten vallen om uiteenlopende redenen uit. De structuur van het systeem, de ‘doelgroep’ en haar kenmerken en het falen van het algemeen onderwijs spelen hierbij een rol. Om het begrip ‘actorschap’ in de capabilitybenadering beter te begrijpen, is het interessant om het perspectief in beeld te brengen van jongeren die uitvallen binnen zo’n leertraject of die niet het geëigende of verwachte pad lopen. Door te focussen op de zingeving van de jongeren zelf in deze leertrajecten staan niet enkel de hulpbronnen die jongeren tot hun beschikking hebben centraal, maar gaat het vooral ook over de vraag of jongeren deze hulpbronnen effectief kunnen omzetten in mogelijkheden en functionings. De focus ligt hierbij op hoe jongeren hun actorschap gebruiken en keuzes maken die hun leven beïnvloeden in de richting van een voor hen gewenste situatie.
Voetnoten
1
Dit onderzoek werd gefinancierd door het Europees zevende kaderprogramma FPZ onder subsidieovereenkomst n°320136.
 
2
Het OCMW is de belangrijkste actor in het door de Belgische overheid georganiseerde lokaal sociaal beleid. Het aanbod omvat een breed palet aan hulp- en dienstverlening en aanbod op gemeentelijk niveau. Meer info: https://​www.​belgium.​be/​nl/​familie/​sociale_​steun/​ocmw.
 
Literatuur
go back to reference Biesta, G. (2006). What’s the point of lifelong learning if lifelong learning has no point? On the democratic deficit of policies of lifelong learning. European Educational Research Journal, 5(3–4), 169–180.CrossRef Biesta, G. (2006). What’s the point of lifelong learning if lifelong learning has no point? On the democratic deficit of policies of lifelong learning. European Educational Research Journal, 5(3–4), 169–180.CrossRef
go back to reference Boeck, A. de, Droogenbroeck, F. van, & Coninck, E. de (2015). Verschillende wegen naar ‘Leren en Werken’. Een exploratief kwalitatief onderzoek. Tijdschrift voor jeugd en kinderrechten, 16(1), 20–37. Boeck, A. de, Droogenbroeck, F. van, & Coninck, E. de (2015). Verschillende wegen naar ‘Leren en Werken’. Een exploratief kwalitatief onderzoek. Tijdschrift voor jeugd en kinderrechten, 16(1), 20–37.
go back to reference Dean, H. (2009). Critiquing capabilities: The distractions of a beguiling concept. Critical social policy, 29(2), 261–278.CrossRef Dean, H. (2009). Critiquing capabilities: The distractions of a beguiling concept. Critical social policy, 29(2), 261–278.CrossRef
go back to reference Djait, F. (2013). Beleidsbarometer 2013. Stelsel leren en werken in Vlaanderen: Cijfermatige basisanalyse van de opleidingsstatuten. Brussel: Departement Werk en Sociale Economie. Djait, F. (2013). Beleidsbarometer 2013. Stelsel leren en werken in Vlaanderen: Cijfermatige basisanalyse van de opleidingsstatuten. Brussel: Departement Werk en Sociale Economie.
go back to reference Fugate, M., Kinicki, A., & Ashforth, B. E. (2004). Employability: A psycho-social construct, its dimensions, and applications. Journal of Vocational Behavior, 65, 14–38.CrossRef Fugate, M., Kinicki, A., & Ashforth, B. E. (2004). Employability: A psycho-social construct, its dimensions, and applications. Journal of Vocational Behavior, 65, 14–38.CrossRef
go back to reference Nicaise, I., Spruyt, B., Houtte, M. van, & Kavadias, D. (2014). Het onderwijsdebat. Waarom de hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is. Berchem: EPO. Nicaise, I., Spruyt, B., Houtte, M. van, & Kavadias, D. (2014). Het onderwijsdebat. Waarom de hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is. Berchem: EPO.
go back to reference Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Cambridge: Harvard University Press.CrossRef Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Cambridge: Harvard University Press.CrossRef
go back to reference Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford: Oxford University Press. Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Sen, A. (2004). Capabilities, lists, and public reason: Continuing the conversation. Feminist economics, 10(3), 77–80.CrossRef Sen, A. (2004). Capabilities, lists, and public reason: Continuing the conversation. Feminist economics, 10(3), 77–80.CrossRef
go back to reference Thomas, N. (2012). Love, rights and solidarity: Studying children’s participation using Honneth’s theory of recognition. Childhood, 19(4), 453–466.CrossRef Thomas, N. (2012). Love, rights and solidarity: Studying children’s participation using Honneth’s theory of recognition. Childhood, 19(4), 453–466.CrossRef
Metagegevens
Titel
Actorschap van jongeren in het systeem ‘Leren en Werken’
Auteurs
Dr. Caroline Vandekinderen
Dr. Didier Reynaert
Prof. dr. Rudi Roose
Prof. dr. Griet Roets
Prof. dr. Hilde van Keer
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1982-4_10