Samenvatting
In deze bijdrage gaan we in op het actorschap en de keuzevrijheid van jongeren in het systeem ‘Leren en Werken’ in Vlaanderen. Veel jongeren in leertrajecten vallen om uiteenlopende redenen uit. De structuur van het systeem, de ‘doelgroep’ en haar kenmerken en het falen van het algemeen onderwijs spelen hierbij een rol. Om het begrip ‘actorschap’ in de capabilitybenadering beter te begrijpen, is het interessant om het perspectief in beeld te brengen van jongeren die uitvallen binnen zo’n leertraject of die niet het geëigende of verwachte pad lopen. Door te focussen op de zingeving van de jongeren zelf in deze leertrajecten staan niet enkel de hulpbronnen die jongeren tot hun beschikking hebben centraal, maar gaat het vooral ook over de vraag of jongeren deze hulpbronnen effectief kunnen omzetten in mogelijkheden en functionings. De focus ligt hierbij op hoe jongeren hun actorschap gebruiken en keuzes maken die hun leven beïnvloeden in de richting van een voor hen gewenste situatie.