Skip to main content
Top

2008 | Boek

Actief leren voor een beroep niveau 1-2

Activiteiten voor leerlingen in het mbo niveau 1 en 2

Auteur: Nicolien van Halem

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

In Actief leren voor een beroep zijn ruim veertig activiteiten opgenomen waarmee leerlingen op een actieve manier leren voor een beroep. Met alles wat daarbij hoort: vakkennis, vaardigheden en een goede beroepshouding.Per activiteit is uitgewerkt wat deze inhoudt, waarom leerlingen het doen en welke stappen ze moeten zetten. Ook krijgen de leerlingen tips over hoe zij missers kunnen voorkomen en hoe zij variatie in de activiteit kunnen aanbrengen. Na elke activiteit kijken de leerlingen terug op wat ze hebben gedaan: wat ging goed, wat ging minder goed en hoe zou ik het een volgende keer doen?Leerlingen kunnen dit boek tijdens de hele opleiding gebruiken als naslagwerk bij opdrachten op school en in de praktijk. Er is aandacht voor lezen, een verslag maken en theorietoetsen, maar ook voor discussie, internet en het portfolio.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Informatie verzamelen
Om op een goede en handige manier een artikel uit een tijdschrift of welke andere tekst dan ook te lezen kun je een bepaalde manier van lezen toepassen: een leesstrategie. Een leesstrategie zegt iets over de manier waarop je een tekst in je gaat opnemen. Zie het als een plan.
Nicolien van Halem
2. Informatie verwerken
Samenvatten is in het kort de belangrijkste punten van een tekst weergeven. Door het maken van een samenvatting onthoud je dingen beter. Je moet het namelijk zelf schrijven of aan een ander vertellen. Een samenvatting helpt je ook als je veel theorie moet leren voor een toets. Hier gaat het om schriftelijk samenvatten.
Nicolien van Halem
3. Samenwerken
Brainstormen is het verzamelen van zo veel mogelijk nieuwe oplossingen of ideee¨n over een onderwerp of probleem en deze mondeling aan elkaar vertellen.
Nicolien van Halem
4. Gebruik maken van media
Een digitale of elektronische leeromgeving (ELO) kan je helpen aan de juiste informatie voor je opleiding en bij het leren zelf. Met behulp van een ELO kun je direct communiceren met andere leerlingen en docenten. De ELO zelf is leeg (bevat geen inhoud/content van het onderwijs). Deze komt van uitgevers, docenten en van de leerlingen zelf.
Nicolien van Halem
5. Werken aan opdrachten op school
Een casus is een kort verhaaltje dat vragen oproept, een voorbeeldgeval. De casus helpt je na te denken over problemen die voorkomen in de praktijk van je beroep.
Nicolien van Halem
6. Voorbereiden op de beroepspraktijkvorming
Leerdoelen zijn doelen die jij voor het volgen van je opleiding bedenkt. Zowel voor je werk op school als in je stage.
Nicolien van Halem
7. Reflecteren
Feedback betekent letterlijk: terugkoppeling. Bij feedback hoor je van de ander wat het effect van je gedrag is. Feedback kan positief en negatief zijn. Feedback moet komen vanuit de ik-persoon, niet vanuit ‘wij’, de anderen. Feedback volgt meteen of snel na het gedrag waar het over gaat. Een ezelsbruggetje voor het geven van goede feedback is het woord GEIN:
  • G: gedrag
  • E: effect
  • I: ik
  • N: nu
.
Nicolien van Halem
8. Toetsen
Toetsen zijn er in verschillende vormen: kennis-, vaardigheids- en praktijktoetsen. Sommige toetsen geven aan hoe ver je bent, andere toetsen bepalen of je verder mag met (een onderdeel) van de opleiding.
Nicolien van Halem
Nawerk
Meer informatie
Titel
Actief leren voor een beroep niveau 1-2
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-6296-7
Print ISBN
978-90-313-5250-0
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6296-7