Gepubliceerd in:
01-08-2015 | Abstracts
Abstracts EUSUHM-congres 2015
Gepubliceerd in:
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg
|
Uitgave 4/2015
Log in om toegang te krijgen
Extract
Zowel de gezondheid als het schoolverzuim van leerlingen beïnvloedt hun schoolprestaties en hun uiteindelijke opleidingsniveau. Het opleidingsniveau op volwassen leeftijd is gerelateerd aan gezondheid. Deze wederzijdse afhankelijkheid maakt dat schoolverzuim een probleem is voor de publieke gezondheid. Bij schoolziekteverzuim van leerlingen komen de risicofactoren gezondheid en schoolverzuim samen. Aandacht voor leerlingen met schoolziekteverzuim kan zowel hun gezondheid als onderwijskansen verbeteren, en daarmee bijdragen aan het terugdringen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. In Nederland is de interventie M@ZL (Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling) ontwikkeld om schoolziekteverzuim van vmbo-leerlingen (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) aan te pakken. Scholen werken hierin nauw samen met jeugdartsen. Aan de hand van criteria voor verzuimomvang (elke vierde ziekmelding in 3 maanden tijd of elke zevende aaneengesloten schooldag ziek gemeld) worden leerlingen en hun ouders uitgenodigd voor een consult bij de jeugdarts. Het doel van het consult is het optimaliseren van zorg en niet het controleren van de afwezigheid van de leerling. De jeugdarts analyseert de achterliggende problematiek en maakt samen met leerlingen, ouders, school en behandelaars (indien van toepassing) een plan van aanpak. Hierin staat beschreven welke zorg, begeleiding en aanpassingen op school nodig zijn, waardoor de leerling weer zo goed mogelijk kan deelnemen aan het lesprogramma. De school- en jeugdarts monitoren het plan, waarin eveneens de onderling gemaakte afspraken staan. Het doel van de huidige studie is het onderzoeken van de effectiviteit van deze interventie op de verzuimomvang. …