Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-10-2017 | Empirical Research | Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018

A Universal Intervention Program Increases Ethnic-Racial Identity Exploration and Resolution to Predict Adolescent Psychosocial Functioning One Year Later

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Adriana J. Umaña-Taylor, Olga Kornienko, Sara Douglass Bayless, Kimberly A. Updegraff

Abstract

Ethnic-racial identity formation represents a key developmental task that is especially salient during adolescence and has been associated with many indices of positive adjustment. The Identity Project intervention, which targeted ethnic-racial identity exploration and resolution, was designed based on the theory that program-induced changes in ethnic-racial identity would lead to better psychosocial adjustment (e.g., global identity cohesion, self-esteem, mental health, academic achievement). Adolescents (N =215; Mage =15.02, SD =.68; 50% female) participated in a small-scale randomized control trial with an attention control group. A cascading mediation model was tested using pre-test and three follow-up assessments (12, 18, and 67 weeks after baseline). The program led to increases in exploration, subsequent increases in resolution and, in turn, higher global identity cohesion, higher self-esteem, lower depressive symptoms, and better grades. Results support the notion that increasing adolescents’ ethnic-racial identity can promote positive psychosocial functioning among youth.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018 Naar de uitgave