Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8 Spel en verbeelding in de gedragstherapie met kinderen en jeugdigen

Auteur : Marja Nijhoff-Huysse

Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds de opkomst van de gedragstherapie bij kinderen, jeugdigen en hun ouders hebben gedragstherapeuten in individuele kindertherapie gebruikgemaakt van spel, speelgoed en spannende verhalen. Ze wisten wel dat je zo, vooral bij gesloten en ‘beschadigde’ kinderen, gemakkelijker kunt communiceren, hen op hun gemak kunt stellen en motiveren om mee te denken over belangrijke levensgebeurtenissen en de nabije toekomst.
Literatuur
go back to reference Anthonie, R., Janssens, E., Vervoort, S. & Knops, J. (2006). Peinzen, 4g filosofische vragen voor kinderen. Leuven/Voorburg: Acco. Anthonie, R., Janssens, E., Vervoort, S. & Knops, J. (2006). Peinzen, 4g filosofische vragen voor kinderen. Leuven/Voorburg: Acco.
go back to reference Artnz, A. & Bögels, S. (2000). Schemagerichte cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Artnz, A. & Bögels, S. (2000). Schemagerichte cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Baggerly, J. (2009). Play therapy research: history and current empirical support. In: Drewes, A.A. (ed.). Blending play therapy with cognitive behavior therapy. Evidencebased and other effective treatments and techniques (pp 97–115). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. Baggerly, J. (2009). Play therapy research: history and current empirical support. In: Drewes, A.A. (ed.). Blending play therapy with cognitive behavior therapy. Evidencebased and other effective treatments and techniques (pp 97–115). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
go back to reference Berg, I.K. & Steiner, T. (2004). Het spel van oplossingen; oplossingsgerichte therapie voor kinderen. Amsterdam: Harcourt. Berg, I.K. & Steiner, T. (2004). Het spel van oplossingen; oplossingsgerichte therapie voor kinderen. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Braet, C. & Bögels, S. (red.) (2008). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom. Braet, C. & Bögels, S. (red.) (2008). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom.
go back to reference Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. (2009, 7edruk). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson. Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. (2009, 7edruk). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Delfos, M.F. (1992). De computer in de spelkamer. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs 8 (6), 388–394. Delfos, M.F. (1992). De computer in de spelkamer. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs 8 (6), 388–394.
go back to reference Delfos, M.F. (1993). Oline het olifantje. Westbroek: Harlekijn. Delfos, M.F. (1993). Oline het olifantje. Westbroek: Harlekijn.
go back to reference Delfos, M.F. (1999). Pip, over opgroeien met psychiatrisch gestoorde ouders. Bussum: Trude van Waarden Produkties. Delfos, M.F. (1999). Pip, over opgroeien met psychiatrisch gestoorde ouders. Bussum: Trude van Waarden Produkties.
go back to reference Drewes, A.A. (ed.) (2009). Blending play therapy with cognitive behavior therapy. Evidencebased and other effective treatments and techniques. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. Drewes, A.A. (ed.) (2009). Blending play therapy with cognitive behavior therapy. Evidencebased and other effective treatments and techniques. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
go back to reference Furman, B. (2006). Kids’ skills: op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen. Soest: Nelissen. Furman, B. (2006). Kids’ skills: op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen. Soest: Nelissen.
go back to reference Gardner, R.A. (1975). Psychotherapeutic approaches to the resistant child. New York: Jason Aronson. Gardner, R.A. (1975). Psychotherapeutic approaches to the resistant child. New York: Jason Aronson.
go back to reference Goeminne, S. (2001), Het hoofd van Marieke. Amsterdam: Hillen. Goeminne, S. (2001), Het hoofd van Marieke. Amsterdam: Hillen.
go back to reference Groothoff, E., Jamin, H. & Beer-Hoefnagels, E. de (red.) (2009). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Groothoff, E., Jamin, H. & Beer-Hoefnagels, E. de (red.) (2009). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Hermans, D. Eelen, P. & Orlemans, H. (2007, 6e druk). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Hermans, D. Eelen, P. & Orlemans, H. (2007, 6e druk). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Jacobs, G. Muller, N. & Ten Brink, E. (2001). Uit de knoop. Rationeel-emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Jacobs, G. Muller, N. & Ten Brink, E. (2001). Uit de knoop. Rationeel-emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Klijn, W. & Scheller-Dikkers, S. (2006). Waar woorden tekort schieten. Leuven/Voorburg: Acco. Klijn, W. & Scheller-Dikkers, S. (2006). Waar woorden tekort schieten. Leuven/Voorburg: Acco.
go back to reference Knell, S.M. (1993). Cognitive-Behavioral Play Therapy. London: Jason Aronson. Knell, S.M. (1993). Cognitive-Behavioral Play Therapy. London: Jason Aronson.
go back to reference Kohlenberg, R.J., Kanter, J.W., Bolling, M., Wexner, R., Parker, C. & Tsai, M. (2006). Functionele analytische psychotherapie, cognitieve therapie en acceptatie. In: Hayes, S.C., Follette, V.M. & Linehan, M.M. (red.). Mindfulness en acceptatie, de derde generatie gedragstherapie (pp 121–146). Amsterdam: Harcourt. Kohlenberg, R.J., Kanter, J.W., Bolling, M., Wexner, R., Parker, C. & Tsai, M. (2006). Functionele analytische psychotherapie, cognitieve therapie en acceptatie. In: Hayes, S.C., Follette, V.M. & Linehan, M.M. (red.). Mindfulness en acceptatie, de derde generatie gedragstherapie (pp 121–146). Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Koster, U.M.A. (1999). Rondje open kaart, handleiding. Doetinchem: Graviant. Koster, U.M.A. (1999). Rondje open kaart, handleiding. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Landreth, G., Sweeney, D.S., Ray, D.C., Homeyer, L.E. & Glover, G.J. (2005). Play therapy interventions with childrens problems. New York: Jason Aronson. Landreth, G., Sweeney, D.S., Ray, D.C., Homeyer, L.E. & Glover, G.J. (2005). Play therapy interventions with childrens problems. New York: Jason Aronson.
go back to reference Lang, PJ. (1984). Cognition in emotion. Concept and action. In: Izard, C.E., Kagan, J. & Zajonc, R.B. (eds). Emotion, cognition and behavior. New York: Cambridge University Press. Lang, PJ. (1984). Cognition in emotion. Concept and action. In: Izard, C.E., Kagan, J. & Zajonc, R.B. (eds). Emotion, cognition and behavior. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Laurenssen, A., Sebregts, P., Feenstra, D. & Hutsebaut, J. (2010). Klinische Schematherapie bij adolescenten, een programmabeschrijving vanuit de Viersprong. Halsteren: interne uitgave Viersprong. Laurenssen, A., Sebregts, P., Feenstra, D. & Hutsebaut, J. (2010). Klinische Schematherapie bij adolescenten, een programmabeschrijving vanuit de Viersprong. Halsteren: interne uitgave Viersprong.
go back to reference Nemiroff, M.A. & Annunziata, J.A. (1993). Mijn eerste boek over speltherapie. Assen/Maastricht: Van Gorcum. Nemiroff, M.A. & Annunziata, J.A. (1993). Mijn eerste boek over speltherapie. Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M.W.D. (1997). Gedragstherapie bij kinderen. In: Bruin-Beneder, R. de. Kinderpsychotherapie (pp 155–216). Bussum: Coutinho. Nijhoff-Huysse, M.W.D. (1997). Gedragstherapie bij kinderen. In: Bruin-Beneder, R. de. Kinderpsychotherapie (pp 155–216). Bussum: Coutinho.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M.W.D. (2009a). Speltherapie. In: Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht (pp 187–231). Amsterdam: Pearson. Nijhoff-Huysse, M.W.D. (2009a). Speltherapie. In: Cladder, J.M., Nijhoff-Huysse, M.W.D. & Mulder, G.A.L.A. Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht (pp 187–231). Amsterdam: Pearson.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M.W.D. (2009b). Spel en cognitieve gedragstherapie bij kinderen met lichamelijke klachten. In: Groothoff, H., Jamin, H.J.G.M. & Beer-Hoefnagels E.J.M. de (red.). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pp 689–719). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Nijhoff-Huysse, M.W.D. (2009b). Spel en cognitieve gedragstherapie bij kinderen met lichamelijke klachten. In: Groothoff, H., Jamin, H.J.G.M. & Beer-Hoefnagels E.J.M. de (red.). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pp 689–719). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Ray, D.C. (2006). Evidence-based play therapy. In: Schaefer, C.E. & Kaduson, H.G.(eds). Contemporary play therapy, theory, research and practice (pp 136–157). New York/ London: The Guilford Press. Ray, D.C. (2006). Evidence-based play therapy. In: Schaefer, C.E. & Kaduson, H.G.(eds). Contemporary play therapy, theory, research and practice (pp 136–157). New York/ London: The Guilford Press.
go back to reference Ronen, T. (1992). Cognitive developmental therapy with children. Chichester: Wiley. Ronen, T. (1992). Cognitive developmental therapy with children. Chichester: Wiley.
go back to reference Russ, S.W. (1998). Play, Creativity and Adaptive Functioning: Implications for Play Interventions. Journal of Clinical Child Psychology 27 (4) 469–480. Vertaald in: Toegang tot de psychotherapie Internationaal 3, 281–307. Russ, S.W. (1998). Play, Creativity and Adaptive Functioning: Implications for Play Interventions. Journal of Clinical Child Psychology 27 (4) 469–480. Vertaald in: Toegang tot de psychotherapie Internationaal 3, 281–307.
go back to reference Russ, S. (2004). Play in child development and psychotherapy. Toward empirically supported practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Russ, S. (2004). Play in child development and psychotherapy. Toward empirically supported practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
go back to reference Schaeffer, C.E. (2003). Foundations of play therapy. Hoboken, New Jersey: Wiley & Sons. Schaeffer, C.E. (2003). Foundations of play therapy. Hoboken, New Jersey: Wiley & Sons.
go back to reference Sprey, A. (2002). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Sprey, A. (2002). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Stallard, P. (2005). A Clinician’s Guide to Think Good – Feel Good. Using CBT with children and young people. West Sussex: John Wiley & Sons. Stallard, P. (2005). A Clinician’s Guide to Think Good – Feel Good. Using CBT with children and young people. West Sussex: John Wiley & Sons.
go back to reference Stallard, P. (2006). Denkgoed – voel je goed; cognitieve gedragstherapie voor kinderen enjongeren, behandelwijzer en werkboek. Amsterdam: Nieuwezijds. Stallard, P. (2006). Denkgoed – voel je goed; cognitieve gedragstherapie voor kinderen enjongeren, behandelwijzer en werkboek. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Sterkenburg, P. & Schuengel, C. (2008). Behandelprotocol integratieve therapie voor gehechtheid en gedrag. In: Braet, C. & Bögels, S. (red.). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom. Sterkenburg, P. & Schuengel, C. (2008). Behandelprotocol integratieve therapie voor gehechtheid en gedrag. In: Braet, C. & Bögels, S. (red.). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom.
go back to reference Tellegen, T. & Törnqvist, M. (2006). Pikkuhenki. Amsterdam/Antwerpen: Querido. Tellegen, T. & Törnqvist, M. (2006). Pikkuhenki. Amsterdam/Antwerpen: Querido.
go back to reference Thoomes-Vreugdenhil, A. (2006). Behandeling van hechtingsproblemen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Thoomes-Vreugdenhil, A. (2006). Behandeling van hechtingsproblemen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Veerman, J.W. (2009). Onderzoek naar de effecten van kindertherapie: van evidencebased naar practice-based en vice versa. In: Groothoff, H., Jamin, H.J.G.M. & Beer-Hoefnagels, E.J.M. de (red.). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pp 102–123). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Veerman, J.W. (2009). Onderzoek naar de effecten van kindertherapie: van evidencebased naar practice-based en vice versa. In: Groothoff, H., Jamin, H.J.G.M. & Beer-Hoefnagels, E.J.M. de (red.). Spel in Psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pp 102–123). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Viegas, M. (2004). Relax Kids, sprookjesmeditaties voor kinderen. Deventer: Ankh-Hermes. Vroom, M.J. de (1997). Effecten van kortdurende beeldcommunicatie. Dissertatie Universiteit Leiden. Viegas, M. (2004). Relax Kids, sprookjesmeditaties voor kinderen. Deventer: Ankh-Hermes. Vroom, M.J. de (1997). Effecten van kortdurende beeldcommunicatie. Dissertatie Universiteit Leiden.
go back to reference Waters, V. (1980). Rational Stories for Children. New York: Institute for Rational-Emotive Therapy. Waters, V. (1980). Rational Stories for Children. New York: Institute for Rational-Emotive Therapy.
go back to reference Young, J.E., Klosko, J.S. & Weishaar, M.E. (2005). Schemagerichte therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Young, J.E., Klosko, J.S. & Weishaar, M.E. (2005). Schemagerichte therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
Metagegevens
Titel
8 Spel en verbeelding in de gedragstherapie met kinderen en jeugdigen
Auteur
Marja Nijhoff-Huysse
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8975-9_8