Skip to main content
Top

2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8 De cognitieve moraaltheorie van Kohlberg

Auteurs : L. Verhofstadt-Denève, P. Van Geert, A. Vyt

Gepubliceerd in: Handboek ontwikkelingspsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Lawrence Kohlberg (1927-1987) werd tijdens zijn studie in de psychologie aan de universiteit van Chicago gefascineerd door de ontwikkelingstheorie van Jean Piaget. Hij nam zich voor deze theorie als uitgangspunt te nemen voor zijn visie op de moraalontwikkeling. Dit resulteerde in een dissertatie (1958a) waarin hij reeds de grondlijnen formuleerde van zijn cognitieve moraaltheorie die naderhand wereldberoemd zou worden. Kohlberg doceerde aan de prestigieuze Harvard University, van 1968 tot aan zijn dood in 1987. De ideeën van Kohlberg hebben een vrij grote draagkracht doordat ze berusten op grondig denkwerk en ruim cross-cultureel empirisch onderzoek. Hierdoor krijgen ze een universele accentuering met een brede praktische toepasbaarheid, onder meer in opvoeding, onderwijs en klinische praktijk. Er zijn uiteraard ook kritische bedenkingen mogelijk (zie par. 4). Sommige van deze bedenkingen zijn terecht, en Kohlberg zou er zeker rekening mee hebben gehouden indien hij hiervoor de moed en de tijd had gehad. Kohlberg leed namelijk aan een pijnlijke ongeneeslijke ziekte die op den duur ondraaglijk werd. In 1987 maakte hij een einde aan zijn leven, hij was 59 jaar.
Metagegevens
Titel
8 De cognitieve moraaltheorie van Kohlberg
Auteurs
L. Verhofstadt-Denève
P. Van Geert
A. Vyt
Copyright
2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9544-6_8