Skip to main content
Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13 Deskundigheidsbevordering en professionalisering

Auteur : Wupke Boog

Gepubliceerd in: Verpleegkunde voor mbo

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ontwikkelingen in de verpleging gaan snel. Wat iemand tijdens haar opleiding tot verpleegkundige heeft geleerd, kan een paar jaar later al weer verouderd zijn. Daarom is het belangrijk om de deskundigheid op peil te houden. In het eerste deel van dit hoofdstuk geven we een overzicht van de verschillende activiteiten die je kunt ondernemen om je deskundigheid te bevorderen. Op twee daarvan gaan we uitgebreider in, namelijk op het geven van een klinische les en het reflecteren op het eigen beroepsmatige handelen. Het tweede deel van dit hoofdstuk gaat over professionalisering. We lichten toe wat professionalisering inhoudt en wat verpleegkundigen kunnen doen aan individuele professionalisering. Tot slot beschrijven we twee organisaties die zich sterk maken voor de professionalisering van de beroepsgroep.
Literatuur
go back to reference Beelen, A. van (2009). Het belang van de vakbond. Bijzijn, 6, 12. Beelen, A. van (2009). Het belang van de vakbond. Bijzijn, 6, 12.
go back to reference Boog, W., Jong, J.H.J. de, & amp; Kerstens, J.A.M. (2002). Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Boog, W., Jong, J.H.J. de, & amp; Kerstens, J.A.M. (2002). Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Evers, A. e.a. (2004). Werkboek Van kennis naar doen. Voortdurend verbeteren, methoden en technieken voor reflectieve professionals in de zorg. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO. Evers, A. e.a. (2004). Werkboek Van kennis naar doen. Voortdurend verbeteren, methoden en technieken voor reflectieve professionals in de zorg. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO.
go back to reference Hendriksen, J. (2005). Intervisie bij werkproblemen. Procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Soest: Nelissen. Hendriksen, J. (2005). Intervisie bij werkproblemen. Procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Soest: Nelissen.
go back to reference Kersten, J., & amp; Pasch, T. van de (2007). ABC van het Kwaliteitsregister. Laten zien dat je je vak bijhoudt. TvZ, 1, 10–13. Kersten, J., & amp; Pasch, T. van de (2007). ABC van het Kwaliteitsregister. Laten zien dat je je vak bijhoudt. TvZ, 1, 10–13.
go back to reference Koetsenruijter, R., & amp; Heide, W. van der (2008). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Den Haag: Lemma. Koetsenruijter, R., & amp; Heide, W. van der (2008). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Den Haag: Lemma.
go back to reference Leistra, E. e.a. (1999). Beroepsprofiel van de verpleegkundige. Utrecht: Elsevier/De Tijdstroom. Leistra, E. e.a. (1999). Beroepsprofiel van de verpleegkundige. Utrecht: Elsevier/De Tijdstroom.
go back to reference Meer, W. de;Rombout, T. (2005). Intervisie. Een wegwijzer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Meer, W. de;Rombout, T. (2005). Intervisie. Een wegwijzer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Pool, A. (2007). Doordacht verplegen. Beroepsrollen van de bachelorverpleegkundige. Den Haag: Lemma. Pool, A. (2007). Doordacht verplegen. Beroepsrollen van de bachelorverpleegkundige. Den Haag: Lemma.
go back to reference Poortvliet, P. e.a. (2006). Deskundigheidsbevordering alleen is niet genoeg. TvZ, 11/12, 44–45. Poortvliet, P. e.a. (2006). Deskundigheidsbevordering alleen is niet genoeg. TvZ, 11/12, 44–45.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (2000). Emphasis Type="Italic">Professionals in de gezondheidszorg. Zoetermeer: RVZ. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (2000). Emphasis Type="Italic">Professionals in de gezondheidszorg. Zoetermeer: RVZ.
go back to reference Sijnke, J. (2002). Intervisie in de gezondheidszorg. Introduceren en toepassen van de casuïstiekmethode. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Sijnke, J. (2002). Intervisie in de gezondheidszorg. Introduceren en toepassen van de casuïstiekmethode. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Speet, M., & amp; Francke, A.L. (2004). Individuele professionalisering van verpleegkundigen in de beroepsopleiding en in de praktijk. Utrecht: Nivel. Speet, M., & amp; Francke, A.L. (2004). Individuele professionalisering van verpleegkundigen in de beroepsopleiding en in de praktijk. Utrecht: Nivel.
go back to reference Stapel, J., & amp; Keukens, R. (2004). Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Stapel, J., & amp; Keukens, R. (2004). Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Transferpunt Vaardigheidsonderwijs (2002). Werkcahier Werkbegeleiding en coaching. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Transferpunt Vaardigheidsonderwijs (2002). Werkcahier Werkbegeleiding en coaching. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
13 Deskundigheidsbevordering en professionalisering
Auteur
Wupke Boog
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9231-5_13