Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap 1/2018

01-02-2018 | Dossier opleiden

Zelfmanagement: van papier naar praktijk

Auteurs: Susanne Van Hooft, Jolanda Dwarswaard, Anneloes Van Staa

Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De visie van docenten, het team op de stageplaats en het curriculum van de hbo-v: het speelt allemaal mee in hoe verpleegkundestudenten omgaan met zelfmanagement. Onderzoek laat zien waarom het thema voor veel studenten nog een hele kluif is.
Literatuur
1.
go back to reference Schuurmans M, Lambregts J, Projectgroep V& V 2020, Grotendorst A. Deel 3: Beroepsprofiel verpleegkundige. In Leren van de toekomst: Verpleegkundigen & verzorgenden 2020 (pp. 107-156). Bohn Stafleu van Loghum, Houten; 2012. Schuurmans M, Lambregts J, Projectgroep V& V 2020, Grotendorst A. Deel 3: Beroepsprofiel verpleegkundige. In Leren van de toekomst: Verpleegkundigen & verzorgenden 2020 (pp. 107-156). Bohn Stafleu van Loghum, Houten; 2012.
2.
go back to reference Hooft SM van, Dwarswaard J, Jedeloo S, Bal R, Staa AL, van. Four perspectives on self-management support by nurses for people with chronic conditions: a Q-methodological study. Int J Nurs Stud. 2015;52:157-66. Hooft SM van, Dwarswaard J, Jedeloo S, Bal R, Staa AL, van. Four perspectives on self-management support by nurses for people with chronic conditions: a Q-methodological study. Int J Nurs Stud. 2015;52:157-66.
3.
go back to reference Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM, Beck A. Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. Joint Commission Journal on Quality and Safety. 2003;29:563-74. Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM, Beck A. Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. Joint Commission Journal on Quality and Safety. 2003;29:563-74.
4.
go back to reference Hooft S, Dwarswaard J, Staa A van. Ondersteunen van zelfmanagement. Wat vraagt dit van verpleegkundigen? NTvEBP. 2015;13:17-20. Hooft S, Dwarswaard J, Staa A van. Ondersteunen van zelfmanagement. Wat vraagt dit van verpleegkundigen? NTvEBP. 2015;13:17-20.
5.
go back to reference Duprez V, Hooft SM van, Dwarswaard J, Staa A van, Hecke A van, Strating MM. The development and psychometric validation of the self-efficacy and performance in self-management support (SEPSS) Instrument. J Adv Nurs. 2016;72:1381-95. Duprez V, Hooft SM van, Dwarswaard J, Staa A van, Hecke A van, Strating MM. The development and psychometric validation of the self-efficacy and performance in self-management support (SEPSS) Instrument. J Adv Nurs. 2016;72:1381-95.
6.
go back to reference Hawks JH. Empowerment in nursing education: concept analysis and application to philosophy, learning and instruction. J Adv Nurs. 1992;17:609-18. Hawks JH. Empowerment in nursing education: concept analysis and application to philosophy, learning and instruction. J Adv Nurs. 1992;17:609-18.
7.
go back to reference Norbye B. Healthcare students as innovative partners in the development of future healthcare services: An action research approach. Nurse Education Today. 2016;46:4-9. Norbye B. Healthcare students as innovative partners in the development of future healthcare services: An action research approach. Nurse Education Today. 2016;46:4-9.
8.
go back to reference Towle A, Bainbridge L, Godolphin W, Katz A, Kline C, Lown B. e.a. Active patient involvement in the education of health professionals. Medical Education. 2010;44:64-74. Towle A, Bainbridge L, Godolphin W, Katz A, Kline C, Lown B. e.a. Active patient involvement in the education of health professionals. Medical Education. 2010;44:64-74.
9.
go back to reference Adam D, Taylor R. Compassionate care: Empowering students through nurse education. Nurse Education Today. 2014;34:1242-5. Adam D, Taylor R. Compassionate care: Empowering students through nurse education. Nurse Education Today. 2014;34:1242-5.
10.
go back to reference Staa AL van, Mies L, Maten-Speksnijder AJ ter, (red). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Lochum; 2018. Staa AL van, Mies L, Maten-Speksnijder AJ ter, (red). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Lochum; 2018.
11.
go back to reference Deane WH, Fain JA. Incorporating Peplau’s Theory of Interpersonal Relations to Promote Holistic Communication Between Older Adults and Nursing Students. J Holistic Nursing. 2016;34:35-41. Deane WH, Fain JA. Incorporating Peplau’s Theory of Interpersonal Relations to Promote Holistic Communication Between Older Adults and Nursing Students. J Holistic Nursing. 2016;34:35-41.
Metagegevens
Titel
Zelfmanagement: van papier naar praktijk
Auteurs
Susanne Van Hooft
Jolanda Dwarswaard
Anneloes Van Staa
Publicatiedatum
01-02-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 1380-3425
Elektronisch ISSN: 2468-1342
DOI
https://doi.org/10.1007/s41184-018-0009-6

Andere artikelen Uitgave 1/2018

TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap 1/2018 Naar de uitgave

Dossier opleiden

Dossier opleiden

Hoofdredactioneel

Een leven lang