Skip to main content
Top

2001 | Boek

Wat gaan we doen?

Het construeren en beoordelen van opdrachten

Auteurs: Dick de Bie, Jos de Kleijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

De gangbare onderwijspraktijk bevalt niet.' 'Vuur en enthousiasme ontbreken bij het leren.' 'Elan ontbreekt bij het onderwijzen.' Deze kritische uitspraken zijn voor Dick de Bie en Jos de Kleijn het startpunt voor hun boek Wat gaan we doen? Het construeren en beoordelen van opdrachten. Zij laten op een inspirerende manier zien hoe je als docententeam een onderwijsprogramma kan inrichten met behulp van opdrachten.De auteurs zetten eerst duidelijk uiteen wat er achter een opdracht steekt en wat de grote betekenis is van dynamiek in een leerproces. Daarna komt de constructie van opdrachten in diverse leerprocessen aan bod. Voor de beoordeling van opdrachten doen de auteurs een aantal verrassende suggesties. Het boek sluit af met een hoofdstuk over het werken met opdrachten voor docenten.Wat gaan we doen? is een praktijkboek, geschreven vóór en vanuit de onderwijspraktijk. Het biedt docenten en leidinggevenden inspiratie en ondersteuning om studenten echt te laten leren. Leren is dóen, 'doen met verstand'. Bestemd voor… docenten en leidinggevenden; studenten aan lerarenopleidingen.

Inhoudsopgave

Voorwerk
2. LEERPROCESSEN IN SOORTEN
Abstract
We gebruiken vaak het woord leren, maar constateren tegelijk dat het leren op een veelheid van zaken betrekking kan hebben. Er is bijvoorbeeld niet alleen het leren op school, er is ook het leren buiten school. En mensen leren niet alleen zeer verschillende vaardigheden maar ook uiteenlopende soorten kennis. We noemden dat doen met verstand en elegantie.
Dick de Bie, Jos de Kleijn
4. LEERPLANSCHEMA EN LEERLIJNEN ALS BRON VAN OPDRACHTEN
Abstract
De docent construeert opdrachten op basis van een leerplanschema. Dat schema zorgt ervoor dat de opdrachten op hun plaats vallen en dat de opleiding samenhangt en logisch opgebouwd is. Een leerplanschema laat in zijn eenvoud zien op welk moment van de opleiding de student welke competenties en onderdelen daarvan leert, en door middel van welke leerlijnen.
Dick de Bie, Jos de Kleijn
7. CONSTRUEREN VAN OPDRACHTEN VOOR DE VAARDIGHEDENLEERLIJN
Abstract
Er zijn in het onderwijs vaardigheidscursussen te over. Een training gesprekstechnieken bijvoorbeeld, een practicum meet- en regeltechniek, een cursus programmeren in Java, Engelse taal, didactiek, Excel, of een skillslab masseren en injecties geven; het zijn allemaal manieren om vaardigheden te leren.
Dick de Bie, Jos de Kleijn
9. CONSTRUEREN VAN OPDRACHTEN VOOR DE STUDIELOOPBAANBEGELEIDING
Abstract
Studieloopbaanbegeleiding vormt een serieus onderdeel van het curriculum door alle studiejaren heen. De student denkt na over de studieloopbaan en leert de eigen studie en loopbaan als het ware te sturen. De opleiding organiseert studieloopbaanbegeleiding in de vorm van gesprekken, soms groepsgesprekken, merendeels individuele gesprekken.
Dick de Bie, Jos de Kleijn
11. OPDRACHTEN VOOR DOCENTEN
Abstract
Dit boek gaat over het construeren van opdrachten voor studenten. De docent is opdrachtgever, geeft leiding aan het leren van studenten, zet studenten aan het werk door middel van opdrachten en controleert de resultaten; waar nodig helpt, ondersteunt en bemoedigt hij of zij.
Dick de Bie, Jos de Kleijn
Nawerk
Meer informatie
Titel
Wat gaan we doen?
Auteurs
Dick de Bie
Jos de Kleijn
Copyright
2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-9351-0
Print ISBN
978-90-313-3638-8
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9351-0