Klantenwerving is cruciaal voor iedere ondernemer, daarom zoeken ze vaak naar nieuwe markten. FysioFirst ontwikkelde een abonnementsvorm voor werkgevers. Medewerkers die verzuimen kunnen binnen 48 uur terecht bij een van de therapeuten of medici van het bedrijf. Deel vijf in een serie over innovatief ondernemerschap.
Het is alweer even geleden dat FysioFirst de eerste patiënten behandelde. De arbodienstverlener startte in 2001 en heeft sindsdien een landelijk dekkend netwerk van therapeuten en medisch specialisten opgebouwd. Zo zijn werkgevers ervan verzekerd dat hun medewerker al binnen twee dagen kan starten met een behandeling. Ook biedt het bedrijf medisch specialistische zorg en kunnen verzuimende werknemers er terecht voor bijvoorbeeld een mri-scan.
Bart van der Voort, bestuurder bij het bedrijf: “De werkgever betaalt ons een abonnementstarief. Daaruit wordt de landelijke organisatie betaald. De fysiotherapeut declareert de geleverde zorg vervolgens bij de zorgverzekeraar.” De keten telt nu 58 praktijken met 121 locaties. Blinde vlekken zijn er ook nog, zoals bepaalde gebieden in Friesland en het zuidwesten van Nederland.
Bart van der Voort: “Werkgevers zijn ervan verzekerd dat hun medewerker al binnen twee dagen kan starten met een behandeling”
Fysiotherapeuten die zich bij het netwerk aansluiten, betalen enkele honderden euro’s per jaar voor reclame-uitingen. Voor dat geld krijgen ze een groep patiënten die ze anders niet zouden zien, zegt Van der Voort. “Het gaat om aanvullende omzet, naast de core-business. De patiënten melden zich bij onze portal aan en worden dan heel diffuus over Nederland verspreid. Een deel van onze praktijken heeft drie tot vier patiënten per week via ons.”
Fysiofirst richt zich voornamelijk op het mkb. Voor een grote toestroom van patiënten is het daarom van belang dat het regionale bedrijfsleven gezond is. Van der Voort: “In bijvoorbeeld Noordoost-Groningen gaat het om enkele patiënten per deelnemende praktijk per jaar.”
Het grote voordeel van een zorgketen als FysioFirst is uniformiteit van zorg en prijs, zegt Van der Voort. Van zijn praktijken eist hij dat ze representatief zijn en een ruime oefenzaal hebben. Daarnaast is er ruimte voor lokale initiatieven. Zo deelt een aantal praktijken in hun omgeving folders uit van FysioFirst, gedrukt in de huisstijl van de praktijkhouders. “Zo kunnen ze juist de populatie in de regio die ze zo goed kennen abonnementen aanbieden.”
Dit was deel vijf in een serie over nieuwe verdienmodellen en innovatief ondernemerschap. BSL zal in de komende nieuwsbrieven verder ingaan op de nieuwe verdienmodellen, zoals die door het KNGF en De Argumentenfabriek worden geschetst. Lees ook de eerder verschenen artikelen in de serie:
- Online Fysiovoorjou verdient lekker over de mogelijkheden die digitale media bieden
- Gestage patiëntenstroom door samenwerking in kwaliteit over bewezen effectief samenwerken
- Volop nieuwe kansen door stelselwijzigingen over nieuwe samenwerkingspartners
- Fysiotherapeut moet nieuwe markten organiseren over fysiotherapie binnen de WMO
Bron: FysioActueel.nl
Tip
Met BSL Fysiotherapeut Totaal (150 euro per jaar) heeft u voor de periode van een jaar (online) toegang tot:
- geaccrediteerde web-tv (2 per jaar)
- geaccrediteerde e-learning (4 per jaar)
- fysiotherapiecongres (1 per jaar)
- meer dan 60 boeken
- 77 video’s over het bewegingsapparaat
nieuwsberichten
Per jaar kunt u 15 accreditatiepunten behalen. Neem een gratis proefabonnement (voor 1 maand) of ga voor meer informatie of een jaarabonnement naar BSL Fysiotherapeut Totaal.
Meer artikelen over fysiotherapie: Algemeen of Bedrijfs- en arbeidsfysiotherapie.
Auteur(s): Daan Marselis Beeld: Fotolia