Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TPO - De Praktijk 3/2006

01-12-2006 | Commentaar

Verwondering als instrument

Auteur: Joost Zaat

Gepubliceerd in: TvPO | Uitgave 3/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Transparantie en meetbaarheid zijn kernbegrippen uit de koker van het ‘kwaliteitsdenken’. Projectmatig werken en kwaliteitscirkels lijken de enige manieren om de kwaliteit van zorg te verbeteren. De theorie gaat ervan uit dat de kwaliteit verbetert als je een probleem meetbaar maakt, iets doet en nog eens meet. Dit idee is sterk gebaseerd op de systeemtheorie, waarbij een actie min of meer rechtstreeks leidt tot een herleidbare reactie. Hoe meer actie, hoe meer resultaat. De NHG-praktijkaccreditatie is een voorbeeld van dergelijk systeemdenken: we doen een praktijkbezoek, nemen het visitatie-instrument af, bedenken verbeterplannen en gaan na een tijdje kijken of die zijn uitgevoerd. Voilà, wat simpel gezegd, zo verbeter je kwaliteit.
Literatuur
go back to reference Engels Y, Van den Hombergh P, Mokkink H, Van den Hoogen, Van den Bosch W, Grol R. The effects of a team-based continous quality improvement intervention on the management of primary care; a randomised controlled trial. Br J Gen Pract 2006;56:781-7. Engels Y, Van den Hombergh P, Mokkink H, Van den Hoogen, Van den Bosch W, Grol R. The effects of a team-based continous quality improvement intervention on the management of primary care; a randomised controlled trial. Br J Gen Pract 2006;56:781-7.
Metagegevens
Titel
Verwondering als instrument
Auteur
Joost Zaat
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TvPO / Uitgave 3/2006
Print ISSN: 2666-9838
Elektronisch ISSN: 2666-9846
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03074905

Andere artikelen Uitgave 3/2006

TPO - De Praktijk 3/2006 Naar de uitgave