Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2011

01-09-2011

TUSSENDOOR

Auteur: Sacha Lucassen

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Veel gezinnen met kinderen die gedragsproblemen hebben, al dan niet als gevolg van ADHD-problematiek, komen in wat ik noem de ‘mopperspiraal’ terecht. Er wordt veel gemopperd, geschreeuwd en strijd gevoerd. Een van mijn manieren om deze mopperspiraal te doorbreken, is het hanteren van de uitleg over de werking van de hersenen zoals ik die ooit van Arianne Struik heb gehoord. De uitleg gaat als volgt: Je hebt drie soorten hersenen: de oeroude ‘reptielenhersenen’ (die zorgen voor alle automatische responsen), de wat recentere ‘zoogdierenhersenen’ (die kunnen slechts drie dingen: vluchten, vechten of bevriezen) en de nieuwste ‘slimme hersenen’ (daar zit het rationele denken). Een erg gesimplificeerd plaatje, maar heel bruikbaar in therapie, kinderen en ouders snappen meteen waar je het over hebt. …
Metagegevens
Titel
TUSSENDOOR
Auteur
Sacha Lucassen
Publicatiedatum
01-09-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0028-8

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Kind & Adolescent Praktijk 3/2011 Naar de uitgave