Skip to main content
main-content
Top

04-06-2014 | Nieuws

Tips voor een goed marketingbeleid voor de fysiotherapiepraktijk

Fysiotherapeuten die praktijkhouders zijn, zijn ondernemers. “De vraag is alleen of zij zich ook zo voelen”, zegt Aernout Leezenberg van MarkeringClub.nl. “Doen ze dat niet, dan hebben ze beslist een probleem, want dan denken ze niet over hun praktijk na in termen van groei, ontwikkeling en continuïteit. De fysiotherapeut die aan het werk wil blijven, moet aan de slag.”

“Als je je medewerkers aan het werk wilt houden en wilt kunnen investeren in ontwikkeling, heb je klanten nodig. En die komen niet vanzelfsprekend naar jouw praktijk. Uitzonderingen daargelaten hebben de fysiotherapeuten het niet eenvoudig op dit moment. De economische crisis leidt tot uitstelgedrag voor bezoek aan de fysiotherapeut, zeker ook omdat het aantal sessies dat wordt vergoed in de zorgverzekering beperkt is. De fysiotherapeut die aan het werk wil blijven, moet dus aan de slag”, aldus Leezenberg.

 

Google
Leezenberg weet waarover hij spreekt. Hij ondersteunt de marketingactiviteiten van zo’n honderdvijftig fitnesspraktijken. Veel van die centra bieden sportfysiotherapie en via via ging hij zo gaandeweg ook algemene fysiotherapiepraktijken de helpende hand bieden op marketinggebied. “Marketing helpt je als ondernemer om te zorgen dat je winstgevende omzet binnenhaalt en binnenhoudt”, zegt hij. “Je kunt natuurlijk wel je naam op de gevel zetten of een praktijkkrant uitgeven, maar daar kom je niet heel ver mee. Op het moment dat iemand pijn voelt in zijn kuit, rijdt hij niet langs die gevel en gaat hij ook niet op zoek naar die praktijkkrant. Hij gaat op zoek via Google, en dus is het belangrijk dat jouw praktijk daarbij als eerste naar boven komt.

 

‘Google en de eigen website zijn de aorta van de fysiotherapiepraktijk’

Heldere boodschap
Maar dat alleen is niet genoeg: je moet er dan als fysiotherapiepraktijk ook nog voor zorgen dat jouw boodschap over behandeling van pijn in de kuit zó helder is dat degene die zoekt direct een reden heeft om contact met je te zoeken. Dit bereik je niet door op de site te vertellen dat je gespecialiseerd bent in manuele therapie en aan welke kwaliteitsstandaarden je voldoet. Dit doe je door uit te leggen hoe je iemand met pijn in zijn kuit weer zo snel mogelijk in zijn normale ritme kunt brengen. En juist dat kom ik op de site van de gemiddelde fysiotherapeut zelden tegen. Je leest daar eerder over ‘een beperking in het bewegingsapparaat’. Dat is terminologie waarmee de klant niets kan.”

 

Vindbaarheid website
Google en de eigen website zijn de aorta van de fysiotherapiepraktijk, stelt Leezenberg. “Natuurlijk heb je doorverwijzers en chronische patiënten, maar een aanzienlijk deel van je klanten komt via Google bij je praktijk uit”, zegt hij. “Wij adviseren fysiotherapeuten dan ook altijd om te adverteren via Google AdWords. Het is dé manier om meer bezoek op je website te krijgen. Daarbij denken wij ook mee over de vraag hoe je de zoeker dan direct naar de informatie op de site kunt leiden die op dat moment voor hem van belang is. Als je erin slaagt om uit te leggen waarom de klant met zijn klacht juist naar jouw praktijk toe moet komen, ben je er in feite al. Vooropgesteld dat de kwaliteit van je aanbod ook echt goed is.”

 

Leezenberg schat in dat op dit moment hooguit de helft van de fysiotherapiepraktijken doorheeft hoe belangrijk marketing is voor de continuïteit van de praktijk. “Er is nog veel terrein te winnen”, zegt hij.

 

Bron: FysioActueel.nl

 

Meer artikelen over fysiotherapie: Algemeen.

Auteur(s): Frank van Wijck Beeld: iStock

Onze productaanbevelingen

BSL Fysiotherapeut Totaal

Zoekt u casuïstiek over nekklachten of wilt u meer weten over lage rugpijn? Met dit online abonnement kunt u uw vakkennis optimaal bijhouden en uitbreiden. U krijgt toegang tot een groot aantal fysiotherapieboeken en geaccrediteerde online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's.