In de Vleeshal (what’s in a name?) in Middelburg valt tot en met
1 oktober 2017 een voor tandartsen interessante tentoonstelling te bekijken: ‘Teeth, Gums, Machines, Future, Society’.
Utopische monsterlijke wereld
Met deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling wil de Franse kunstenares Lilli Reynard Dewar (1975) een ode brengen aan het ‘Cyborg Manifesto’ van Donna Harraway uit 1984. Het jaar, waarin ook George Orwell zijn naargeestige toekomstbeeld beschreef.
Het manifest van Harraway schetst een utopische ‘monsterlijke wereld’, zonder gender en is ‘een wereldwijde toetssteen voor neofeministische theorievorming en culturele studies.’
Maatschappijkritiek
Op een moment, waarop het genderonderwerp volop in de belangstelling staat, schetst Reynard Dewar ons een wereld waarin geen onderscheid gemaakt wordt tussen hij en zij.
Tussen straatvuil en zwartgeverfde hekken staan grote witte panelen, met daarop in zwarte letters citaten uit het Cyborg Manifesto.
Er is een film over identiteit en de rapcultuur in Memphis, over racisme en seksisme. En in een registratie van een dansperformance wordt Middelburg’s rol in de slavenhandel er ook nog even bij gesleept. Al met al wel een beetje veel maatschappijkritiek op een grote hoop gegooid.
Bizarre gebitsversiering
Wat de tentoonstelling echter voor de tandarts interessant maakt, zijn de zogenoemde ‘teeth grillz’, de gouden of zilveren tanddecoraties die in de hiphopcultuur een statussymbool vormen.
Met close ups van ‘teeth grillz’ in monden en een installatie van gipsafdrukken en gouden en zilveren bruggen van gebitten zegt de kunstenares met deze hiphop statements te verwijzen naar Harraway’s statement ‘dat lichamen niet eindigen bij onze huid.’
Een open deur, zeker voor de tandarts, maar dat neemt niet weg dat het fenomeen ‘teeth grillz’ voor een tandheelkundig geïnteresseerde het bewonderen (of verafschuwen) waard is.
Bron: Vleeshal, Middelburg: ‘Teeth, Gums, Machines, Future, Society’, t/m 1oktober 2017; nrc.next