Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2003

01-09-2003 | Artikelen

Praten op school, een kwestie van doen

De behandeling van selectief mutisme

Auteurs: Els Wippo, Max Güldner

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hardnekkig zwijgen van kinderen op school of in andere situaties terwijl ze vrijuit praten in de thuissituatie wordt tegenwoordig omschreven als selectief mutisme. In recent onderzoek wordt steeds meer op het verband gewezen tussen selectief mutisme en angststoornissen. We hebben bij het zoeken naar een geschikte behandelvorm bij deze stoornis getracht aan te sluiten bij die behandelstrategieën die effectief zijn gebleken bij angststoornissen. Aan de hand van het behandelverloop van de vijfeneenhalfjarige Loes zullen we het behandelprotocol beschrijven dat we inmiddels succesvol hebben toegepast bij een viertal kinderen met selectief mutisme.
Literatuur
go back to reference APA (American Psychiatric Association) (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders(4th ed.) Washington DC: American Psychiatric Association. APA (American Psychiatric Association) (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders(4th ed.) Washington DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Anstendig, K.D. (1999). Is selective mutisme an anxiety disorder? Rethinking its DSM-IV classification. Journal of Anxiety Disorder, 13, 4, 417-434. Anstendig, K.D. (1999). Is selective mutisme an anxiety disorder? Rethinking its DSM-IV classification. Journal of Anxiety Disorder, 13, 4, 417-434.
go back to reference Bergman, R.L., Picentini, J. & McCracken J.T. (2002). Prevalence and description of selective mutisme in a school-based sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 8, 938-946. Bergman, R.L., Picentini, J. & McCracken J.T. (2002). Prevalence and description of selective mutisme in a school-based sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 8, 938-946.
go back to reference Black, B. & Uhde, Th., (1995). Psychiatric characteristics of children with selective mutism: a pilot study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 7, 847-856. Black, B. & Uhde, Th., (1995). Psychiatric characteristics of children with selective mutism: a pilot study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 7, 847-856.
go back to reference Bögels, S., (2001). Sociaal-fobische kinderen. In: Haan, E., de, Dolman, C. & A. Hansen, (Red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 160-176). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Bögels, S., (2001). Sociaal-fobische kinderen. In: Haan, E., de, Dolman, C. & A. Hansen, (Red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 160-176). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Dummit, E.St., Klein, R.G., Tancer, N.K., Asche, B., Martin, J. & Fairbanks, J.A., (1997). Systematic assessment of 50 children with selective mutism. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 5, 653-660. Dummit, E.St., Klein, R.G., Tancer, N.K., Asche, B., Martin, J. & Fairbanks, J.A., (1997). Systematic assessment of 50 children with selective mutism. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 5, 653-660.
go back to reference Emmelkamp, P., Bouman, Th. & Scholing, A. (1995). Angst, fobieën en dwang. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Emmelkamp, P., Bouman, Th. & Scholing, A. (1995). Angst, fobieën en dwang. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Güldner, M.G. & Wippo, E. (2003). Selectief mutisme de stand van zaken. Kind en Adolescent, in druk. Güldner, M.G. & Wippo, E. (2003). Selectief mutisme de stand van zaken. Kind en Adolescent, in druk.
go back to reference Kristensen, H. (2000). Selective mutisme and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder and elimination disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 2, 249-256. Kristensen, H. (2000). Selective mutisme and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder and elimination disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 2, 249-256.
go back to reference Kussmaul, A., (1887). Die Störungen der Sprache. Leipzig: Vogel. Kussmaul, A., (1887). Die Störungen der Sprache. Leipzig: Vogel.
go back to reference Orlemans, J.W.G., (1990). Inleiding tot de gedragstherapie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Orlemans, J.W.G., (1990). Inleiding tot de gedragstherapie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Ollendick, T.H. & King, N.J. (1998). Empirically supported treatments for children phobic and anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 27, 156-167. Ollendick, T.H. & King, N.J. (1998). Empirically supported treatments for children phobic and anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 27, 156-167.
go back to reference Oosterbaan, H. (1980). Selectief mutisme: samenwerking tussen een gedragstherapeut en een logopediste op een Paedologisch instituut. Tijdschrift voor Psychotherapie, 6, 4, 199-209 Oosterbaan, H. (1980). Selectief mutisme: samenwerking tussen een gedragstherapeut en een logopediste op een Paedologisch instituut. Tijdschrift voor Psychotherapie, 6, 4, 199-209
go back to reference Rutter, M. & Tayler, E., (Ed.), (2002). Child and Adolescent Psychiatry 4e edition. Blackwell Science Publishing Company. Rutter, M. & Tayler, E., (Ed.), (2002). Child and Adolescent Psychiatry 4e edition. Blackwell Science Publishing Company.
go back to reference Scholing, A. & Emmelkamp, P.M.G., (1993). Exposure with and without cognitive therapy for generalized social phobia: Effects of individual and group treatment. Behaviour Research and Therapy, 31, 667-681. Scholing, A. & Emmelkamp, P.M.G., (1993). Exposure with and without cognitive therapy for generalized social phobia: Effects of individual and group treatment. Behaviour Research and Therapy, 31, 667-681.
go back to reference Scholing, A. & Emmelkamp, P.M.G., (1995). Sociale fobie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Scholing, A. & Emmelkamp, P.M.G., (1995). Sociale fobie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Scholing, A. & Ringrose, J., (2001). Behandeling van angstige kinderen. In: Haan, E., de, Dolman, C. & A. Hansen, (Red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 144-159). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Scholing, A. & Ringrose, J., (2001). Behandeling van angstige kinderen. In: Haan, E., de, Dolman, C. & A. Hansen, (Red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 144-159). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 4, 313-336. Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 4, 313-336.
go back to reference Steinhausen, H.Ch. & Juzi, C. (1996). Elective mutisme, an analysis of 100 cases. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 5, 606-614. Steinhausen, H.Ch. & Juzi, C. (1996). Elective mutisme, an analysis of 100 cases. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 5, 606-614.
go back to reference Tramer, M., (1934). Electiever Mutismus bei Kindern. Zeitschrift für Kinderpsychiatrie. 19, 49-87. Tramer, M., (1934). Electiever Mutismus bei Kindern. Zeitschrift für Kinderpsychiatrie. 19, 49-87.
Metagegevens
Titel
Praten op school, een kwestie van doen
De behandeling van selectief mutisme
Auteurs
Els Wippo
Max Güldner
Publicatiedatum
01-09-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059477

Andere artikelen Uitgave 3/2003

Kind & Adolescent Praktijk 3/2003 Naar de uitgave