Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2006

01-03-2006 | Artikelen

Plezier op school: sterker naar de brugklas

Auteurs: Marleen Faber, Gerda Verkerk, prof. dr. Marcel van Aken, Dr. Lyda Lissenburg, Marian Geerlings

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Al enkele jaren wordt op diverse plaatsen in Nederland de tweedaagse zomercursus ‘Plezier op school’ uitgevoerd. Deze zomercursus is bedoeld voor aanstaande brugklassers die gepest worden of andere problemen hebben in de omgang met leeftijdgenoten. De cursus heeft als doel de competentie van de aanstaande brugklassers te vergroten, zodat zij een goede start kunnen maken op de nieuwe school. Een goede start kan voorkomen dat jongeren opnieuw slachtoffer van pesterijen worden en kan het plezier op school in de omgang met anderen vergroten. Recent onderzoek van de Universiteit Utrecht (Ontwikkelingspsychologie) toont aan dat gepeste kinderen geholpen kunnen worden bij de overgang naar de brugklas. In dit artikel worden zowel de cursus ‘Plezier op school’ als ook het onderzoek naar de effectiviteit beschreven.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist 4-18 and 1991 profile. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T.M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist 4-18 and 1991 profile. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry.
go back to reference Bijstra, J. & Nijenhuis, B. (2003). Sociale vaardigheidstrainingen: meten we of meten we niet? De Psycholoog, 38, 174-178. Bijstra, J. & Nijenhuis, B. (2003). Sociale vaardigheidstrainingen: meten we of meten we niet? De Psycholoog, 38, 174-178.
go back to reference Camodeca, M., Goossens, F.A., Frits, A., Meerum Terwogt, M. & Schuengel, C. (2002). Bullying and victimization among school-age children: stability and links to proactive and reactive aggression. Social Development, 11, 3, 332-345. Camodeca, M., Goossens, F.A., Frits, A., Meerum Terwogt, M. & Schuengel, C. (2002). Bullying and victimization among school-age children: stability and links to proactive and reactive aggression. Social Development, 11, 3, 332-345.
go back to reference Camodeca, M. & Goossens, F.A. (2004). Pesten op school: recente ontwikkelingen en theoretische invalshoeken. In A. Vyt, M.A.G. van Aken, J.D. Bosch, R.J. van der Gaag & A.J.J.M Ruijssenaars (red.), Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie 6 (2004-2005). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (pp. 82-97). Camodeca, M. & Goossens, F.A. (2004). Pesten op school: recente ontwikkelingen en theoretische invalshoeken. In A. Vyt, M.A.G. van Aken, J.D. Bosch, R.J. van der Gaag & A.J.J.M Ruijssenaars (red.), Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie 6 (2004-2005). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (pp. 82-97).
go back to reference Clarke, E.A. & Kiselica, M. (1997). A systemic counseling approach to the problem of bullying. Elementary School Guidance & Counseling, 31, 310-325. Clarke, E.A. & Kiselica, M. (1997). A systemic counseling approach to the problem of bullying. Elementary School Guidance & Counseling, 31, 310-325.
go back to reference Crick, N.R. & Ladd, G.W. (1993). Children’s perceptions of their peer experiences: Attributions, loneliness, social anxiety and social avoidance. Developmental Psychology, 29, 244-245. Crick, N.R. & Ladd, G.W. (1993). Children’s perceptions of their peer experiences: Attributions, loneliness, social anxiety and social avoidance. Developmental Psychology, 29, 244-245.
go back to reference Dekking, Y.M. (1983). SAS-K, Sociale angst schaal voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Dekking, Y.M. (1983). SAS-K, Sociale angst schaal voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Diekstra, R.F.W. & Dassen, W.F.M. (1982). Inleiding in de rationele therapie, Lisse: Swets en Zeitlinger. Diekstra, R.F.W. & Dassen, W.F.M. (1982). Inleiding in de rationele therapie, Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Goldstein, A.P. (1973). Structured learning therapy. Towards a psychotherapy for the poor. New York, Academic Press. Goldstein, A.P. (1973). Structured learning therapy. Towards a psychotherapy for the poor. New York, Academic Press.
go back to reference Liebrand, J., IJzendoorn, H. van & Lieshout, C.F.M. (1991). Klasgenoten Relatie Vragenlijst. Nijmegen: Vakgroep Ontwikkelingspsychologie, Katholieke Universiteit. Liebrand, J., IJzendoorn, H. van & Lieshout, C.F.M. (1991). Klasgenoten Relatie Vragenlijst. Nijmegen: Vakgroep Ontwikkelingspsychologie, Katholieke Universiteit.
go back to reference McCellan, D.E. & Katz, L.G. (2001). Assessing Young Children’s Social Competence. Eric Digest, 217, 30-33. McCellan, D.E. & Katz, L.G. (2001). Assessing Young Children’s Social Competence. Eric Digest, 217, 30-33.
go back to reference Mooij, P. (1992). Pesten in het onderwijs. Nijmegen, Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen. Mooij, P. (1992). Pesten in het onderwijs. Nijmegen, Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen.
go back to reference Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: bullies and whipping boys. Washington: Hemisphere Publishing Corporation. Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: bullies and whipping boys. Washington: Hemisphere Publishing Corporation.
go back to reference Olweus, D. (1992). Treiteren op school, Amersfoort College Uitgevers. Olweus, D. (1992). Treiteren op school, Amersfoort College Uitgevers.
go back to reference Overveld, C.W. & Louwe, J.J. (in druk). Effecten van programma’s ter bevordering van de sociale competentie in het Nederlands onderwijs. Pedagogische studieën. Overveld, C.W. & Louwe, J.J. (in druk). Effecten van programma’s ter bevordering van de sociale competentie in het Nederlands onderwijs. Pedagogische studieën.
go back to reference Pellegrini, A.D. & Long, J.D. (2002). A longitudinal study of bullying, dominance and victimization during the transition from primary school through secondary school, British Journal of Developmental Psychology, 20, 259-280. Pellegrini, A.D. & Long, J.D. (2002). A longitudinal study of bullying, dominance and victimization during the transition from primary school through secondary school, British Journal of Developmental Psychology, 20, 259-280.
go back to reference Putallaz, M. & Gottman, J.M. (1981). An interactional model of children’s entry into peer groups, Child-Development, vol 52 (3), 986-994. Putallaz, M. & Gottman, J.M. (1981). An interactional model of children’s entry into peer groups, Child-Development, vol 52 (3), 986-994.
go back to reference Ringrose, H.J. & Nijenhuis, E.H. (1996). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters Noordhof. Ringrose, H.J. & Nijenhuis, E.H. (1996). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters Noordhof.
go back to reference Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical Psychology Review, 20, 3, 379-403. Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical Psychology Review, 20, 3, 379-403.
go back to reference Widenfelt, B.M., Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A. & Goodman, R. (2003). Dutch version of the Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12, 281-289. Widenfelt, B.M., Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A. & Goodman, R. (2003). Dutch version of the Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12, 281-289.
Metagegevens
Titel
Plezier op school: sterker naar de brugklas
Auteurs
Marleen Faber
Gerda Verkerk
prof. dr. Marcel van Aken
Dr. Lyda Lissenburg
Marian Geerlings
Publicatiedatum
01-03-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059577

Andere artikelen Uitgave 1/2006

Kind & Adolescent Praktijk 1/2006 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Recensies

Curieuze kinderen

Het Beest Effidens