Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Planmatig werken aan kwaliteit

Auteurs : Nicolien van Halem, Sjaak Groot

Gepubliceerd in: Planmatig zorg verlenen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Introductie

Iedere zorgverlener werkt dagelijks aan kwaliteitsverbetering. Hiermee bedoelen we alle activiteiten en beslissingen die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de dagelijkse zorg. Het zorgplan is een hulpmiddel om dit planmatig aan te pakken.
In dit hoofdstuk maak je kennis met verschillende manieren om op planmatige wijze aan kwaliteit te werken. Kwaliteitszorg is een cyclisch proces, vergelijkbaar met de stappen van het methodisch werken (Plan, Do Check, Act, dit wordt uitgelegd in par. 5.5).
Volgens de Kwaliteitswet zorginstellingen (KWZ) moet elke zorgaanbieder zijn zorgverlening zo organiseren dat er sprake is van verantwoorde zorg. Ook de Wet BIG is een wet die de kwaliteit van de zorgverlening (met name de voorbehouden handelingen) bewaakt.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ziet erop toe dat de wet wordt nageleefd. Ze doet dit vooral door na te gaan hoe een instelling de kwaliteit bewaakt, beheerst en verbetert. Als de kwaliteit van de zorginstelling niet deugt, kan de inspectie de zorginstelling onder toezicht stellen of in het uiterste geval de instelling sluiten. Je hebt al over deze wetgeving kunnen lezen in par. 2.​2.
Metagegevens
Titel
Planmatig werken aan kwaliteit
Auteurs
Nicolien van Halem
Sjaak Groot
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0588-9_5