Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Verslaving 3/2006

01-09-2006 | Artikelen

Peer-educatie over alcohol- en drugsgebruik in de dancescene

Auteurs: Drs. Judith Noijen, Drs. Floor van Bakkum, Drs. Jaap Jamin, Drs. Gijs Visser, Gerard M. Schippers

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 3/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Peer-educatie is ‘hot’. Preventiewerkers, jongerenwerkers en leerkrachten gaan er steeds vaker mee aan de slag. Jongeren die hun leeftijdsgenoten voorlichting geven: het lijkt een gouden greep om bepaalde groepen jongeren te bereiken. Een (kosten)effectieve interventie, met als kern jongerenparticipatie, die met gemak gebruikt kan worden voor allerlei thema’s die in de jongerencultuur actueel zijn. Een methodiek die onderdeel kan zijn van een integrale aanpak.
Literatuur
go back to reference Bogt, T. ter, & Engels, R. (2005). ‘Partying’ hard party style. Motives for and effects of MDMA at rave parties. Substance Use and Misuse, 40, 1479-1502. Bogt, T. ter, & Engels, R. (2005). ‘Partying’ hard party style. Motives for and effects of MDMA at rave parties. Substance Use and Misuse, 40, 1479-1502.
go back to reference Korf, D.J., Nabben, T., & Benschop, A. (2004). Antenne 2003. Trends in alcohol, tabak en drugs bij jonge Amsterdammers. Amsterdam: Rozenberg. Korf, D.J., Nabben, T., & Benschop, A. (2004). Antenne 2003. Trends in alcohol, tabak en drugs bij jonge Amsterdammers. Amsterdam: Rozenberg.
go back to reference KPMG Special Services (2002). Dance in Nederland. De betekenis en impact van dance op de Nederlandse economie en maatschappij: een verkenning. Amsterdam: KPMG Special Services. KPMG Special Services (2002). Dance in Nederland. De betekenis en impact van dance op de Nederlandse economie en maatschappij: een verkenning. Amsterdam: KPMG Special Services.
go back to reference Kroneman, M., Lange, A. de, & Holt, S. ten, (2003). Jeugd met een boodschap. Handleiding peermethode voor preventieactiviteiten met allochtone jongeren. Utrecht: Forum, Instituut voor multiculturele ontwikkeling. Kroneman, M., Lange, A. de, & Holt, S. ten, (2003). Jeugd met een boodschap. Handleiding peermethode voor preventieactiviteiten met allochtone jongeren. Utrecht: Forum, Instituut voor multiculturele ontwikkeling.
go back to reference Laar, M. van, Cruts, G., Verdurmen, J., Meijer, R., Panhuis, P., & Ooyen, M. (2003). Nationale Drugmonitor, jaarbericht 2003. Utrecht: Trimbos-instituut. Laar, M. van, Cruts, G., Verdurmen, J., Meijer, R., Panhuis, P., & Ooyen, M. (2003). Nationale Drugmonitor, jaarbericht 2003. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference McDonald, J., Roche, M.A., Durbridge, M., & Skinner, N. (2003). Peer education: From evidence to practice. An alcohol and other drugs primer. Adelaide: National Centre for Education and Training on Addiction. McDonald, J., Roche, M.A., Durbridge, M., & Skinner, N. (2003). Peer education: From evidence to practice. An alcohol and other drugs primer. Adelaide: National Centre for Education and Training on Addiction.
go back to reference Mellanby, A.R., Rees, J.B., & Tripp, J.H. (2000). Peer-led and adult-led schoolhealth education: A critical review of available comparative research. Health Education Research. Theory and Practice, 15, 533-545. Mellanby, A.R., Rees, J.B., & Tripp, J.H. (2000). Peer-led and adult-led schoolhealth education: A critical review of available comparative research. Health Education Research. Theory and Practice, 15, 533-545.
go back to reference Rijke, B., & Vries, N. de (1995). Peers doen het beter ...! Peer-voorlichting bij jongeren. Tijdschrift Gezondheidsbevordering,16, 103-114. Rijke, B., & Vries, N. de (1995). Peers doen het beter ...! Peer-voorlichting bij jongeren. Tijdschrift Gezondheidsbevordering,16, 103-114.
go back to reference Holt, S. ten, & Jezek, R. (2002). Naar een definitie van peer projecten. Utrecht: Trimbos-instituut. Holt, S. ten, & Jezek, R. (2002). Naar een definitie van peer projecten. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Vries, H. de (1998). Determinanten van gedrag. In V. Damoiseaux, H.T. van der Molen & G.J. Kok (red.), Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering. Assen: Van Gorcum Vries, H. de (1998). Determinanten van gedrag. In V. Damoiseaux, H.T. van der Molen & G.J. Kok (red.), Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering. Assen: Van Gorcum
go back to reference Wijngaart, G. van de, Braam, R., Bruin, D. de, Fris, M., Maalsté, N., & Verbraeck, H. (1997). Ecstasy in het uitgaanscircuit. Utrecht: Centrum voor Verslavingsonderzoek. Wijngaart, G. van de, Braam, R., Bruin, D. de, Fris, M., Maalsté, N., & Verbraeck, H. (1997). Ecstasy in het uitgaanscircuit. Utrecht: Centrum voor Verslavingsonderzoek.
go back to reference Zinberg, N.E. (1984). Drug, set and setting. The basis for controlled intoxicant use. London: Yale University Press. Zinberg, N.E. (1984). Drug, set and setting. The basis for controlled intoxicant use. London: Yale University Press.
Metagegevens
Titel
Peer-educatie over alcohol- en drugsgebruik in de dancescene
Auteurs
Drs. Judith Noijen
Drs. Floor van Bakkum
Drs. Jaap Jamin
Drs. Gijs Visser
Gerard M. Schippers
Publicatiedatum
01-09-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 3/2006
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03075365

Andere artikelen Uitgave 3/2006

Verslaving 3/2006 Naar de uitgave

Artikelen

Ingezonden

Artikelen

Ingezonden

Verslaving verwoord

Leefstijl

Richtlijnen en protocollen

Dubbele diagnose

Websitebespreking

www.degrift.nl