Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2007

01-12-2007 | Article

Passend onderwijs voor alle leerlingen in 2011? Help!

Auteur: Wim Meijer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Er komt een nieuwe wet over het onderwijs aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Niet het onderwijsaanbod, maar het kind moet in het nieuwe onderwijszorgstelsel centraal staan. Er moet dus meer maatwerk geleverd worden. Streefdatum is 2011: dan moeten schoolbesturen zorgen dat alle leerlingen passend onderwijs krijgen. De vraag is: hoe gaan ze dat doen, en welke professionals worden daarbij ingeschakeld? In dit artikel worden de plannen van de staatssecretaris kort beschreven, gevolgd door kritische kanttekeningen. Over de onwenselijkheid van de invoering van DBC’s in het onderwijs, waardoor het hele stelsel tot een ‘indicatiestelsel’ in plaats van een ‘zorgstelsel’ zou verworden en de wenselijkheid dat leerkrachten leren aan te geven welke scholing en ondersteuning zij nodig hebben bij het opstellen en uitvoeren van onderwijszorgarrangementen.
Literatuur
go back to reference Meijer, W. (2006). De invoering van een Zorgplicht: interessant maar riskant. School & Begeleiding Digital, 9, december 2006. Meijer, W. (2006). De invoering van een Zorgplicht: interessant maar riskant. School & Begeleiding Digital, 9, december 2006.
go back to reference Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2007) Uitwerking passend onderwijs. Brief van staatssecretaris aan Tweede Kamer. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2007) Uitwerking passend onderwijs. Brief van staatssecretaris aan Tweede Kamer.
go back to reference Steensel, R. van & Sontag, L. (2006). Passend onderwijs in de praktijk. Ervaringen met innovatieve organisatievormen met betrekking tot de integratie van leerlingen met een beperking in het reguliere onderwijs. Tilburg: IVA. Steensel, R. van & Sontag, L. (2006). Passend onderwijs in de praktijk. Ervaringen met innovatieve organisatievormen met betrekking tot de integratie van leerlingen met een beperking in het reguliere onderwijs. Tilburg: IVA.
Metagegevens
Titel
Passend onderwijs voor alle leerlingen in 2011? Help!
Auteur
Wim Meijer
Publicatiedatum
01-12-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2007
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059671

Andere artikelen Uitgave 4/2007

Kind & Adolescent Praktijk 4/2007 Naar de uitgave

Article

Zo mooi

Article

Jubileum