Het is goed mogelijk om bij reumapatiënten die daarvoor in aanmerking komen een fysieke controleafspraak te vervangen door een telefonische controleafspraak volgens een gestandaardiseerd protocol. Het spaart niet alleen tijd en kosten, het vermindert tevens de contactmomenten tijdens de huidige COVID-19 pandemie, wat mogelijk besmettingen kan voorkomen.
Mensen met reumatische en musculoskeletale aandoeningen (RMA) behoren tot degenen die het meest worden getroffen door voetproblemen. Naast aanbevelingen die zijn gedaan met betrekking tot specifieke behandelinterventies, zijn er in Engeland ook richtlijnen ontwikkeld die suggereren dat telefonische vervolgconsulten moeten worden aangeboden aan patiënten als gouden standaard voor podotherapeutische zorg.
Onderzoek
In het Leeds Teaching Hospitals NHS Trust werden op de afdeling Rheumatology Podiatry 58 reumapatiënten geselecteerd bij wie de fysieke controle afspraak vervangen kon worden door een telefonisch consult. Uiteindelijk vielen 33 patiënten af, omdat ze ofwel alsnog een fysieke vervolgafspraak hadden gekregen of de tijd na de interventie langer was dan acht weken. Het doel van de dienst is om patiënten tijdig toegang te geven tot advies met betrekking tot hun zorg en om deel uit te maken van een doorlopend beoordelingsproces, terwijl praktijkbezoeken tot een minimum worden beperkt.
Telefonisch controle consult
6-8 weken na een podotherapeutische interventie werd met 25 patiënten telefonisch contact gezocht tijdens werkuren. Bij 72% bestond de interventie uit een zooltherapie, bij 12% een oefenprogramma, bij 8% debridement/nagelzorg, bij 4% steroïde injecties en bij 4% een medicijnwijziging. Tijdens het telefonische consult kregen alle patiënten vooraf gedefinieerde vragen met betrekking tot hun symptomen, effectiviteit van de interventie, de noodzaak van verdere afspraken en hun voorkeur voor consulttype.
Het gesprek, inclusief voorbereiding en documentatie achteraf, duurde niet langer dan 10 minuten. 48% werd bij de eerste poging met succes gecontacteerd, 12% had een tweede poging nodig, 28% een derde poging, 8% een vierde en 4% een vijfde. Bij slechts 4 van de 25 deelnemers, was de telefonische afspraak vooraf ingepland. Het zou efficiënter zijn om alle afspraken vooraf in te plannen. Een andere studie naar telefonisch contact bij 110 deelnemers vond dat bij 72% van de deelnemers niet meer dan drie belpogingen nodig waren.
Behandelresultaten
Uit de telefonische contacten kwam naar voren dat 44% een verbetering ervaarde na de therapie, hiervan ontving 32% een zooltherapie, 4% debridement/nagelzorg, 4% een injectie therapie en 4% een medicijnwijziging. 52% ervaarde geen verbetering, waarvan 36% een zooltherapie ontving, 12% een oefenprogramma en 4% debridement/nagelzorg. Bij 1 patiënt (4%) werden de klachten erger na de zooltherapie. Telefonische controles zouden geen invloed hebben op de tevredenheid van een patiënt, volgens een andere studie.
Kosten
Het telefonisch contact bleek op basis van de tarieven van het Engelse ziekenhuis £11.80 goedkoper te zijn dan een fysiek bezoek.
Nadeel
Het nadeel van dit onderzoek is dat de afspraken met de patiënten ad hoc werden geregeld vanwege de retrospectieve identificatie. Hierdoor hadden patiënten al fysieke consulten gepland staan en werden de resultaten met betrekking tot de noodzaak van verdere fysieke consulten.
Wilt u het besproken artikel nalezen?
Palmer, J. L., H. J. Siddle, A. C. Redmond, and B. Alcacer-Pitarch. Implementation of podiatry telephone appointments for people with rheumatic and musculoskeletal diseases. Journal of Foot and Ankle Research 14, 1 (2021): 1-7.
https://doi.org/10.1186/s13047-020-00441-9