Skip to main content
Top

2008 | Boek

Rationeel-emotieve therapie

Een praktische gids voor hulpverleners

Auteur: Gidia Jacobs

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Deel I schetst de context waarbinnen de ret geplaatst moet worden en beschrijft de achtergronden. Ook worden de basisbegrippen uiteengezet en in verband gebracht met de filosofische uitgangspunten. In deel II wordt de methode van de ret, het abc–model, als doelgericht model voor de aanpak van psychische problemen, systematisch behandeld. De praktijkgerichte benadering staat centraal; de theoretische hoofdstukken dienen hierbij vooral als ondersteuning.In het 'Woord vooraf' maakt de psychologe Gidia Jacobs, die meer dan twintig jaar werkt met de RET–methode, duidelijk waarom deze methode haar aanspreekt. Allereerst door de 'common sense'–benadering en de combinatie van confrontatie en humor. Daarnaast waardeert zij de ret vooral om de veelomvattendheid van de theorie, die ook ruimte laat om andere theorieën, methoden en stijlen te integreren. En niet onbelangrijk: 'De mens en niet de methode staat centraal.'.

Inhoudsopgave

Voorwerk

Context en begrippen

Voorwerk
1. Inleiding
Zusammenfassung
Korte geschiedenis van de RET, de verschillende toepassingsmogelijkheden, reikwijdte en beperkingen van de methode.
Gidia Jacobs
2. Theorie en filosofie
Zusammenfassung
De belangrijkste uitgangspunten van de RET, het verband tussen gevoel, gedachte en gedrag; de centrale plaats van het denken, de filosofische grondslag, en de empirische onderbouwing.
Gidia Jacobs
3. Het ABC-model in een notendop
Zusammenfassung
De RET-theorie op vereenvoudigde wijze weergegeven in het zogenoemde ABCmodel en het gebruik van de methode.
Gidia Jacobs

De methode

Voorwerk
4. De therapeutische setting
Zusammenfassung
De context waarbinnen de therapie plaatsvindt: de relatie tussen therapeut en cliënt, de doelstelling, de omgevingsvariabelen en de eigen stijl van de therapeut.
Gidia Jacobs
5. A: Aanleiding of Activerende Gebeurtenis
Zusammenfassung
Het zo helder mogelijk definiëren van specifieke situaties (A'S).
Gidia Jacobs
6. C: Emoties en gedrag
Zusammenfassung
Het verschil tussen adequate en inadequate emoties en daaruit volgende functionele en disfunctionele gedragsconsequenties (C).
Gidia Jacobs
7. De AC- of BC-connectie
Zusammenfassung
Verschillende manieren om de cliënt de relatie tussen denken en voelen te leren.
Gidia Jacobs
8. De praktijk van de A en de C
Zusammenfassung
Het uit elkaar halen van dat wat tot de situatie behoort en dat wat het gevoel van de cliënt betreft.
Gidia Jacobs
9. B: de gedachten
Zusammenfassung
Het onderscheiden van rationele en irrationele gedachten. De laatste kunnen ongezonde gevoelens en disfunctioneel gedrag tot gevolg hebben en daarom voor verandering in aanmerking komen.
Gidia Jacobs
10. De praktijk van de B
Zusammenfassung
Enkele belangrijke technieken om de irrationaliteit van de cliënt in de sessie bespreekbaar te maken.
Gidia Jacobs
11. Tweede-niveau-problemen
Zusammenfassung
Het tweede-niveau-probleem is een probleem over het oorspronkelijke probleem, bijvoorbeeld de angst voor de angst. Hoe kunnen verschillende probleemniveaus van elkaar onderscheiden worden en hoe moet interventie plaatsvinden?
Gidia Jacobs
12. D: het uitdagen
Zusammenfassung
Het prikkelen van de cliënt om zijn denken, voelen en doen daadwerkelijk te veranderen.
Gidia Jacobs
13. De praktijk van het uitdagen
Zusammenfassung
Verschillende manieren van cognitief uitdagen aan de hand van de belangrijkste irrationele denkpatronen.
Gidia Jacobs
14. E: effectieve nieuwe gedachten
Zusammenfassung
Nieuwe opvattingen voortvloeiend uit een uitdagingsproces. Deze rationele gedachten worden effectieve nieuwe gedachten genoemd omdat ze de cliënt helpen om prettiger en doelgerichter te functioneren: de E in het ABC-schema.
Gidia Jacobs
15. G: huiswerkopdrachten
Zusammenfassung
Huiswerk wordt vastgesteld zodat de cliënt kan experimenteren met verschillende manieren om zijn doelen (G = Goals) te realiseren. Het huiswerk speelt een belangrijke rol bij het handhaven van de therapie-effecten.
Gidia Jacobs
16. Het verloop van de therapie
Zusammenfassung
Opbouw en fasen in de therapie. Beëindiging en terugvalpreventie.
Gidia Jacobs
17. Irrationele gedachten van de therapeut
Zusammenfassung
De rol van de irrationaliteit van de therapeut en hoe die aan te pakken?
Gidia Jacobs
18. Weergave van drie sessies
Zusammenfassung
In dit hoofdstuk worden, nagenoeg letterlijk, delen uit drie verschillende casussen weergegeven. In de hoofdstukken hiervóór demonstreerden korte dialogen de diverse stappen in het therapieproces en de RET-technieken werden gestructureerd weergegeven.
Gidia Jacobs
Nawerk
Meer informatie
Titel
Rationeel-emotieve therapie
Auteur
Gidia Jacobs
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-6564-7
Print ISBN
978-90-313-5108-4
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6564-7