Skip to main content
Top

2008 | mbo verpleegkundige/niveau 4 | Boek

Actief leren voor een beroep

Activiteiten voor leerlingen in het mbo niveau 3 en 4

Auteur: Nicolien van Halem

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

In Actief leren voor een beroep zijn ruim zestig activiteiten opgenomen waarmee leerlingen op een actieve manier leren voor een beroep. Met alles wat daarbij hoort: stevige vakkennis, vaardigheden en een goede beroepshouding.Per activiteit is uitgewerkt wat deze inhoudt, waarom leerlingen het doen en welke stappen ze moeten zetten. Ook krijgen de leerlingen tips over hoe zij missers kunnen voorkomen en hoe zij variatie in de activiteit kunnen aanbrengen. Na elke activiteit is er aandacht voor het leerproces: de leerlingen evalueren de activiteit en trekken een conclusie voor een volgende keer.Leerlingen kunnen dit boek tijdens de hele opleiding gebruiken als naslagwerk bij opdrachten op school en in de praktijk. Er is aandacht voor lezen, literatuurstudie en theorietoetsen, maar ook voor 'het nieuwe leren': werken in een elektronische leeromgeving, projectmatig werken en het portfolio.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1 Informatie verzamelen
Samenvatting
Om op een goede en handige manier een artikel uit een tijdschrift of welke andere tekst dan ook te lezen kun je een bepaalde manier van lezen toepassen: een leesstrategie. Een leesstrategie zegt iets over de manier waarop je een tekst gaat opnemen, een plan.
Nicolien van Halem
2 Informatie verwerken
Samenvatting
Door vragen te stellen in kleine groepen verdiep je je samen in een onderdeel van de leerstof (thema, tekst, idee of theorie). Je leert de leerstof te begrijpen en ideeën daarover te ontwikkelen. Het principe van het driestappeninterview is denken-delen-uitwisselen.
Nicolien van Halem
3 Werken aan een project
Samenvatting
In een project werk je tijdelijk met een aantal mensen aan een eenmalige opdracht. Elk project heeft een opdrachtgever, een vooraf vastgesteld budget (in uren en/of in geld), een projectwerkgroep (bestaande uit mensen met een verschillende deskundigheid, multidisciplinaire samenwerking), een projectorganisatie en een projectleider.
Nicolien van Halem
4 Discussievormen
Samenvatting
Een paneldebat is een discussie met een groep panelleden, onder leiding van een voorzitter. Debatteren is met woorden twisten om gelijk te krijgen in een bepaalde kwestie.
Nicolien van Halem
5 Gebruikmaken van media
Samenvatting
Een digitale of elektronische leeromgeving (ELO) kan je helpen bij het leren en de informatie-uitwisseling voor je opleiding. Met een ELO kun je direct communiceren met andere leerlingen en docenten.
Nicolien van Halem
6 Werken aan opdrachten op school
Samenvatting
Een casus is een kort verhaaltje dat vragen oproept, een voorbeeldgeval. De casus helpt je na te denken over problemen die voorkomen in de praktijk van je beroep. Je werkt hiermee aan de competentie probleem oplossen.
Nicolien van Halem
7 Voorbereiden op de beroepspraktijkvorming
Samenvatting
Leerdoelen zijn doelen die je in het kader van je opleiding maakt. Zowel voor je werk op school als in je stage.
Nicolien van Halem
8 Reflecteren
Samenvatting
Feedback betekent letterlijk: terugkoppelen. Bij feedback gaat het om informatie over het effect van gedrag. Feedback kan positief en negatief zijn. Goede feedback moet gaan over gedrag (en niet over de persoon).
Nicolien van Halem
9 Competentiegericht toetsen
Samenvatting
Toetsen zijn er in verschillende vormen: kennis-, vaardigheids- en praktijktoetsen. De uitslag van een toets laat zien of je de kennis, houding en/of vaardigheden beheerst die voor je beroep nodig zijn.
Nicolien van Halem
Nawerk
Meer informatie
Titel
Actief leren voor een beroep
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-6297-4
Print ISBN
978-90-313-5251-7
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6297-4