01-10-2021 | Algemeen
Leren in de praktijk
Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap | Uitgave 5/2021
Log in om toegang te krijgenExtract
Leren in de praktijk wordt steeds belangrijker, zowel voor studenten van initiële opleidingen als voor verpleegkundigen die al werkzaam zijn en zich in een traject van levenslang ontwikkelen bevinden. Er worden nieuwe behandelingen en benaderings- methoden ontwikkeld. Tegelijkertijd is het belangrijk verpleegkundigen meer zeggenschap te geven over de inrichting van hun leertraject, dat past bij hun situatie en mogelijkheden. We besteden aandacht aan drie praktijkvoorbeelden van leren in de praktijk van het ziekenhuis, met drie invalshoeken. Ten eerste een nieuwe behandelmethode (celtherapie) in het Antoni van Leeuwenhoek die nieuwe kennis vereist van verpleegkundigen die deze patiënten verplegen. Deze kennis is binnen korte termijn in een e-learning omgezet. Verder laat de leerhuismanager van het Deventer Ziekenhuis zien hoe de organisatie vorm geeft aan de verantwoordelijkheid van verpleegkundigen bij het actueel houden van hun bekwaamheid op het gebied van voorbehouden handelingen op een manier die past bij de afdeling. Het voorschrijven van een vast leertraject met controle is losgelaten. Ten slotte komt leerhuismanager Wilma Jackson van het Elisabeth- TweeSteden Ziekenhuis aan het woord. Zij gaat in op (problemen met) leren in de context van Covid-19 en geeft aan hoe belangrijk het is dat een ziekenhuis aandacht blijft besteden aan een vruchtbaar opleidingsklimaat. Even belangrijk als patientenzorg, met de bedoeling die zorg ook in de toekomst te kunnen blijven aanbieden op kwalitatief goed niveau.
×
…