Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Mednet 3/2012

01-03-2012 | Ondernemen

Lean in de zorg

Auteur: Bohn Stafleu van Loghum

Gepubliceerd in: Mednet | Uitgave 3/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Van branden blussen naar het structureel aanpakken van een probleem. Dat is de kern van de principes van lean, een managementfilosofie die erop gericht is om verspillingen, fouten en andere negatieve zaken uit (zorg)processen te halen. Daardoor gaat de kwaliteit van de zorg omhoog en neemt de tevredenheid van artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers toe. het is gebaseerd ophetToyotaProductieSysteem. Het bijzondere hiervan is dat medewerkers in de Toyota-fabriekenafwijkingendirectsignaleren en aanpakken voordat het grote problemen worden. Dit is ook mogelijk in de gezondheidzorg. Geen ad hoc beslissingen nemen maar blijvend oplossingen zoeken. …
Metagegevens
Titel
Lean in de zorg
Auteur
Bohn Stafleu van Loghum
Publicatiedatum
01-03-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Mednet / Uitgave 3/2012
Print ISSN: 1568-7716
Elektronisch ISSN: 1876-5963
DOI
https://doi.org/10.1007/s12462-012-0083-3

Andere artikelen Uitgave 3/2012

Mednet 3/2012 Naar de uitgave

Wetenschap nieuws

Nieuwe geneesmiddelen