“Tijdens mijn studie moest ik informatie vergaren bij het Rotterdamse Havenbedrijf. De manier waarop het hoofd planning daar me ontving, verraste me volledig: ‘Hoe kan ik je helpen, wat kan ik voor je doen?’ Toen dacht ik: ‘Als ik ooit in een positie kom dat ik op die manier anderen kan helpen, dan doe ik dat.’ En zo is mijn motto ontstaan. Van mij als privé-persoon en als bestuurder, want die twee kun je niet scheiden. Elke maand komt hier wel een student langs die informatie wil en die ontvang ik zelf. Onlangs vertelde iemand me dat hij tien jaar geleden als student door mij was ontvangen en dat had hij een heel plezierige ervaring gevonden. Ik ben een leider, natuurlijk moet ik voor de troepen uit lopen, maar mijn stijl is die van begeleider. Ik wil dienstbaar zijn, mijn ambitie is mensen te ondersteunen in hun specifi eke kracht. Dat werkt. Ons ziekenhuis is verkozen tot elderly friendly hospital en door Elsevier tot het meest patiëntgerichte ziekenhuis. Dat is het resultaat van gezamenlijk achter hetzelfde staan: mensen beter maken én daar plezier in hebben. Van de portier en de medewerkers in de keuken tot en met de specialisten. Met die laatsten vermijd ik het vechtmodel; soms kan het niet anders, maar ik ga uit van vertrouwen in plaats van het traditionele wantrouwen dat collega’s van mij wel eens hebben ten opzichte van de medische staf.” …