Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2022

01-03-2022 | Artikel

Kinderen van migranten staan met 10-0 achter

Kansenongelijkheid in het onderwijs

Auteurs: Hans Koot, Bouchra Ftitache, Pol van Lier

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met een migratieachtergrond worden op school vaker gepest en afgewezen dan andere kinderen. Deels verklaart dit dat zij vaker gedragsproblemen hebben. Hun achterblijvende schoolprestaties zijn hierdoor echter niet te verklaren; wel door verschillen in taalvaardigheid, werkgeheugen en aandachtsproblemen.
Literatuur
go back to reference • Brannon, T. N., & Lin, A. (2021). ‘Pride and prejudice’ pathways to belonging: Implications for inclusive diversity practices within mainstream institutions. American Psychologist, 76(3), 488-501. • Brannon, T. N., & Lin, A. (2021). ‘Pride and prejudice’ pathways to belonging: Implications for inclusive diversity practices within mainstream institutions. American Psychologist, 76(3), 488-501.
go back to reference • De Bruijn, Y. , Amoureus, C., Emmen, R. A. G., & Mesman, J. (2020). Interethnic prejudice against muslims among white Dutch children. Journal of Cross-Cultural Psychology, 51, 203-221. • De Bruijn, Y. , Amoureus, C., Emmen, R. A. G., & Mesman, J. (2020). Interethnic prejudice against muslims among white Dutch children. Journal of Cross-Cultural Psychology, 51, 203-221.
go back to reference • Ftitache, B. (2015). Psychosocial and educational adjustment of ethnic minority elementary school children in the Netherlands. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam. • Ftitache, B. (2015). Psychosocial and educational adjustment of ethnic minority elementary school children in the Netherlands. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
Metagegevens
Titel
Kinderen van migranten staan met 10-0 achter
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Auteurs
Hans Koot
Bouchra Ftitache
Pol van Lier
Publicatiedatum
01-03-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2022
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-022-0685-9

Andere artikelen Uitgave 1/2022

Kind & Adolescent Praktijk 1/2022 Naar de uitgave

Uit de praktijk

Kluis