Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Nursing 10/2022

01-10-2022 | EBP

Kan een mentorprogramma beginnende verpleegkundigen binnenboord houden?

Auteurs: Doreth Keijzer, Gercora Hoitinga

Gepubliceerd in: Nursing | Uitgave 10/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het tekort aan verpleegkundigen is overal groot. Dit heeft gevolgen voor de patiëntveiligheid, de werkdruk en het ziekteverzuim onder verpleegkundigen. Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van mentoren een positieve invloed heeft op de werving, het behoud en de professionele ontwikkeling van beginnende verpleegkundigen.
Literatuur
1.
go back to reference World Health Organization. Fact sheets Nursing and midwifery. World Health Organization. Fact sheets Nursing and midwifery.
2.
go back to reference Nivel (2021). Personele bezetting en patiëntveiligheid in de medisch specialistische ziekenhuiszorg. www.nivel.nl. Nivel (2021). Personele bezetting en patiëntveiligheid in de medisch specialistische ziekenhuiszorg. www.​nivel.​nl.
3.
go back to reference Dirks JL (2021). Alternative approaches to mentoring. Critical Care Nurse, 1, 41(1). Dirks JL (2021). Alternative approaches to mentoring. Critical Care Nurse, 1, 41(1).
4.
go back to reference Zhang Y. (2016). The eff ectiveness and implementation of a mentoring program for newly graduated nurses: A systematic review. Nurse Education Today, 37, 136-144. Zhang Y. (2016). The eff ectiveness and implementation of a mentoring program for newly graduated nurses: A systematic review. Nurse Education Today, 37, 136-144.
5.
go back to reference Schroyer CC, Zellers R, Abraham, S (2020). Increasing registered nurse retention using mentors in critical care services. The Health Care Manager, 39(2), 85-99. Schroyer CC, Zellers R, Abraham, S (2020). Increasing registered nurse retention using mentors in critical care services. The Health Care Manager, 39(2), 85-99.
6.
go back to reference Hussein R, Salamonson Y, Hu W et al. (2019). Clinical supervision and ward orientation predict new graduate nurses’ intention to work in critical care: Findings from a prospective observational study. Australian Critical Care, 32(5), 397-402. Hussein R, Salamonson Y, Hu W et al. (2019). Clinical supervision and ward orientation predict new graduate nurses’ intention to work in critical care: Findings from a prospective observational study. Australian Critical Care, 32(5), 397-402.
7.
go back to reference Zhang Y (2019). Can a one-on-one mentorship program reduce the turnover rate of new graduate nurses in China? A longitudinal study. Nurse Education in Practice, 40, 102616. Zhang Y (2019). Can a one-on-one mentorship program reduce the turnover rate of new graduate nurses in China? A longitudinal study. Nurse Education in Practice, 40, 102616.
8.
go back to reference Joanna Briggs Institute. Critical appraisal tools. Joanna Briggs Institute. Critical appraisal tools.
Metagegevens
Titel
Kan een mentorprogramma beginnende verpleegkundigen binnenboord houden?
Auteurs
Doreth Keijzer
Gercora Hoitinga
Publicatiedatum
01-10-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nursing / Uitgave 10/2022
Print ISSN: 1381-5911
Elektronisch ISSN: 2468-1431
DOI
https://doi.org/10.1007/s41193-022-0123-2

Andere artikelen Uitgave 10/2022

Nursing 10/2022 Naar de uitgave

Nursing challenge

Bètablokkers