Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 2/2009

01-04-2009 | boekwerk

Irritatie en boosheid

Auteur: Margot Scholte

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 2/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In een nummer over huiselijk geweld past het boek Constructief omgaan met irritatie en boosheid. De auteur, Regine Herbig, wil ermee bijdragen aan een vreedzame wereld. Woede ziet ze als een signaal dat ons laat weten dat we tekort komen in een belangrijke behoefte. Als er te veel eisen aan je worden gesteld, duidt kwaadheid waarschijnlijk op een tekort aan autonomie. Kwaadheid verwoorden we dan in verwijten aan degene die de eisen stelt, terwijl de sleutel tot verbetering ligt in het benoemen van onderliggende behoeften. Maatschappelijk werkers kennen bijvoorbeeld cliënten die zich vastbijten in juridische procedures met hun ex. Dat kost een deel van hun leven en daarom is aandacht voor hun werkelijke behoeften erg relevant. In het eerste deel van het boek wordt dit op heldere wijze beschreven. In de oefeningen (‘verbind je in dankbaarheid met je hart en stuur het een warme glimlach’) ruilt Herbig echter helderheid in voor zweverigheid.
Will van Genugten
Metagegevens
Titel
Irritatie en boosheid
Auteur
Margot Scholte
Publicatiedatum
01-04-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 2/2009
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088125

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Vakblad Sociaal Werk 2/2009 Naar de uitgave

boekwerk

Basisboek

boekwerk

Getuigen

boekwerk

Lectoraat