Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 3/2009

01-03-2009 | Artikel

Interprofessionele samenwerking, transmurale en interdisciplinaire zorg

Auteur: Prof.dr. P. Van Royen

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de gezondheidszorg zijn heel wat initiatieven op het gebied van samenwerking tussen professionals zichtbaar. Toch blijft het vaak bij multidisciplinair en multiprofessioneel werken, zonder veel interactie. Heel wat randvoorwaarden zijn onvoldoende ingevuld, zodat interprofessionele samenwerking in de praktijk vaak niet van de grond komt. ‘Teamwork’ en ‘samenwerking’ zijn dan ook belangrijke doelen in de opleiding van gezondheids- en welzijnswerkers. Interprofessioneel onderwijs is de schakel om dit te kunnen bereiken. In deze bijdrage wordt belicht hoe men zich als (toekomstig) professional de competenties kan eigen maken om interprofessioneel te kunnen samenwerken. Bovendien wordt toegelicht hoe men in de praktijk de nodige stappen kan nemen tot interprofessioneel samenwerken.
Literatuur
1.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid & Zorg. Redesign van de eerste lijn in transmuraal perspectief. Zoetermeer: RvZ; 1998. Raad voor de Volksgezondheid & Zorg. Redesign van de eerste lijn in transmuraal perspectief. Zoetermeer: RvZ; 1998.
2.
go back to reference Boaden N, Leaviss J. Putting teamwork in context. Med Educ. 2000;34:921-7. Boaden N, Leaviss J. Putting teamwork in context. Med Educ. 2000;34:921-7.
3.
go back to reference Vinicor F. Interdisciplinary and intersectoral approach: A challenge for integrated care. Patient Educ Couns. 1995;26:267-72. Vinicor F. Interdisciplinary and intersectoral approach: A challenge for integrated care. Patient Educ Couns. 1995;26:267-72.
4.
go back to reference Choi B, Pak A: Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clin Invest Med. 2006; 29(6):351-64. Choi B, Pak A: Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clin Invest Med. 2006; 29(6):351-64.
5.
go back to reference World Health Organisation. Learning together to work together for health. Technical Report Series. Geneva: WHO; 1988. World Health Organisation. Learning together to work together for health. Technical Report Series. Geneva: WHO; 1988.
6.
go back to reference Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Interprofessional education: A definition. London: CAIPE; 2002. Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Interprofessional education: A definition. London: CAIPE; 2002.
7.
go back to reference Barr H, Koppel I, Reeves S, Hammick M, Freeth D. Reviewing the evidence base in effective interprofessional education. Oxford: Blackwell; 2005. p. 40-57. Barr H, Koppel I, Reeves S, Hammick M, Freeth D. Reviewing the evidence base in effective interprofessional education. Oxford: Blackwell; 2005. p. 40-57.
8.
go back to reference Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J, Barr H, Freeth D, Hammick M, Koppel I. Interprofessional education: Effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2008;23(1). Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J, Barr H, Freeth D, Hammick M, Koppel I. Interprofessional education: Effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2008;23(1).
9.
go back to reference Dochy F, Nickmans G. Competentiegericht opleiden en toetsen: Theorie en praktijk van flexibel leren. Utrecht: Lemma; 2005. Dochy F, Nickmans G. Competentiegericht opleiden en toetsen: Theorie en praktijk van flexibel leren. Utrecht: Lemma; 2005.
10.
go back to reference Frank J, Jabbour M. Report of the Canmeds Phase IV Working groups. Ottawa: The Royal Collega of Physicians and Surgeons of Canada; 2005. Frank J, Jabbour M. Report of the Canmeds Phase IV Working groups. Ottawa: The Royal Collega of Physicians and Surgeons of Canada; 2005.
11.
go back to reference Tsakitzidis G, Van Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. 1st ed. Antwerpen: Standaard uitgeverij; 2008. Tsakitzidis G, Van Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. 1st ed. Antwerpen: Standaard uitgeverij; 2008.
12.
go back to reference Korthagen F, Vasalos A. Niveaus in reflectie: naar maatwerk in begeleiding. Velon Tijdschrift voor lerarenopleiders. 2002;2(1):29-38. Korthagen F, Vasalos A. Niveaus in reflectie: naar maatwerk in begeleiding. Velon Tijdschrift voor lerarenopleiders. 2002;2(1):29-38.
13.
go back to reference Barr H, Freeth D, Hammick M, Koppel I, Reeves S. Evaluations of interprofessional education: A United Kingdom review for health and social care. London: BERA/CAIPE; 2000. Barr H, Freeth D, Hammick M, Koppel I, Reeves S. Evaluations of interprofessional education: A United Kingdom review for health and social care. London: BERA/CAIPE; 2000.
14.
go back to reference Harrison R, Clayton W, Wallace P. Can telemedicine be used to improve communication between primary and secondary care? BMJ. 1996;313(7069):1377-80. Harrison R, Clayton W, Wallace P. Can telemedicine be used to improve communication between primary and secondary care? BMJ. 1996;313(7069):1377-80.
15.
go back to reference Remmerswaal J. Handboek groepsdynamica: Een inleiding op theorie en praktijk. Soest: Nelissen; 2004. Remmerswaal J. Handboek groepsdynamica: Een inleiding op theorie en praktijk. Soest: Nelissen; 2004.
16.
go back to reference Stevens J. Teamwork en teamontwikkeling. Leuven/Appeldoorn: Garant; 2000. Stevens J. Teamwork en teamontwikkeling. Leuven/Appeldoorn: Garant; 2000.
17.
go back to reference Bower P, Sibbald B. The health care team. In: Jones R, Britten N, Culpepper L, Gass DA, Grol R, Mant D, et al., editors. Oxford textbook of primary care. Vol. 1. Oxford: Oxford University Press, 2005; p. 14-8. Bower P, Sibbald B. The health care team. In: Jones R, Britten N, Culpepper L, Gass DA, Grol R, Mant D, et al., editors. Oxford textbook of primary care. Vol. 1. Oxford: Oxford University Press, 2005; p. 14-8.
18.
go back to reference Poulton B, West M. The determinants of effectiveness in primary health care teams. J Interprof Care. 1999;13:7-18. Poulton B, West M. The determinants of effectiveness in primary health care teams. J Interprof Care. 1999;13:7-18.
19.
go back to reference RIZIV. Koninklijk Besluit tot uitvoering van artikel 36 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wat betreft de zorgtrajecten. Brussel: RIZIV; 2008. RIZIV. Koninklijk Besluit tot uitvoering van artikel 36 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wat betreft de zorgtrajecten. Brussel: RIZIV; 2008.
Metagegevens
Titel
Interprofessionele samenwerking, transmurale en interdisciplinaire zorg
Auteur
Prof.dr. P. Van Royen
Publicatiedatum
01-03-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087636

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Bijblijven 3/2009 Naar de uitgave