Gepubliceerd in:
01-11-2011 | Redactioneel
Innovatie
Auteur:
Rob Krol
Gepubliceerd in:
Pallium
|
Uitgave 5/2011
Log in om toegang te krijgen
Extract
Na enkele decennia van pionieren en groei is de palliatieve zorg volwassen geworden. Maar net als voor volwassenen van tegenwoordig geldt ‘een leven lang leren’ ook voor de palliatieve zorg. Het klassieke beeld van palliatieve zorg is dat van warme betrokkenheid in een huiselijke omgeving waarin we met aandacht stilstaan bij onze medemens. Maar de wereld om ons heen staat niet stil en in de zorg zien we nieuwe ontwikkelingen met grote snelheid op ons af komen. Ook onze patiënten, gasten, klanten en hun zorgbehoeften en verwachtingen veranderen. We zien dat zorginnovatie, registratie, indicatoren, sociale media, methoden uit marketing - onderzoek, e-health, domotica en ‘zorg op afstand’ in de wereld van palliatieve zorg hun intrede doen. Zo werd op 29 september jl. een digitale versie van het Zorgpad Stervensfase gelanceerd. Omgekeerd zien we dat de palliatieve benadering meer voet aan de grond krijgt in een deel van de zorgsector waaruit zij een aantal jaar geleden juist steeds meer leek te verdwijnen, namelijk de ziekenhuizen. …