Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 1/2012

01-02-2012 | reflecteren

Implementeren = reflecteren

Actief leren op de werkvloer versterkt werkzame factoren in jeugdzorg

Auteur: Leonieke Boendermaker

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Werkzame elementen van een interventie zouden toegepast moeten worden op een manier die past bij de cliënt. Om dat goed te kunnen doen, is het noodzakelijk om professionals niet alleen te trainen in de toepassing van interventies, maar ook te ondersteunen bij de uitvoering met vormen van actief leren. Alleen door voortdurende reflectie is het mogelijk om duurzaam goede uitkomsten voor cliënten te realiseren.
Literatuur
go back to reference Andrews, D. A. & J. Bonta (2010), ‘Rehabilitating criminal justice policy and practice’. In: Psychology, Public Policy and Law, jg. 16, nr. 1, pp. 39–55;.CrossRef Andrews, D. A. & J. Bonta (2010), ‘Rehabilitating criminal justice policy and practice’. In: Psychology, Public Policy and Law, jg. 16, nr. 1, pp. 39–55;.CrossRef
go back to reference Barnoski, R. (2004), Outcome evaluation of washington state’s research-based programs for juvenile offenders. Olympia, WA: Washington State Institute for Public Policy. Barnoski, R. (2004), Outcome evaluation of washington state’s research-based programs for juvenile offenders. Olympia, WA: Washington State Institute for Public Policy.
go back to reference Boendermaker, L., L. Lekkerkerker, M. Dekovic, N. Foolen & K. Vermeij (2010), Oudertrainingen bij de jeugdreclassering. Onderzoek naar de uitvoering en de uitkomsten van de opvoedworkshop en de oudertraining uit het pakket ‘ouders van tegendraadse jeugd’, toegepast bij de jeugdreclassering. Utrecht: NJi. Boendermaker, L., L. Lekkerkerker, M. Dekovic, N. Foolen & K. Vermeij (2010), Oudertrainingen bij de jeugdreclassering. Onderzoek naar de uitvoering en de uitkomsten van de opvoedworkshop en de oudertraining uit het pakket ‘ouders van tegendraadse jeugd’, toegepast bij de jeugdreclassering. Utrecht: NJi.
go back to reference Boendermaker, L. (2011), Implementeren is reflecteren. Evidence based werken en de implementatie van interventies in de jeugdzorg. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Lectorale rede. Boendermaker, L. (2011), Implementeren is reflecteren. Evidence based werken en de implementatie van interventies in de jeugdzorg. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Lectorale rede.
go back to reference Carr, A. (2009), What works with children, adolescents and adults? A review of research on the effectiveness of psychotherapy. London & New York: Routledge. Carr, A. (2009), What works with children, adolescents and adults? A review of research on the effectiveness of psychotherapy. London & New York: Routledge.
go back to reference Cunningham, P.B., J. Randall, S.W. Henggeler & S.K. Schoenwald (2006), ‘Multisystemic therapy supervision. A key component of quality assurance’. In: T.K. Neill (Ed.), Helping others help children. Clinical supervision of child psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association, pp. 137–160;.CrossRef Cunningham, P.B., J. Randall, S.W. Henggeler & S.K. Schoenwald (2006), ‘Multisystemic therapy supervision. A key component of quality assurance’. In: T.K. Neill (Ed.), Helping others help children. Clinical supervision of child psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association, pp. 137–160;.CrossRef
go back to reference Henggeler, S.W., S.K. Schoenwald, C.M. Borduin, M.D. Rowland & P.B. Cunningham (1998), Multisystemic treatment of antisocial behavior in children and adolescents. Treatment manual for practitioners. New York/London: The Guilford Press. Henggeler, S.W., S.K. Schoenwald, C.M. Borduin, M.D. Rowland & P.B. Cunningham (1998), Multisystemic treatment of antisocial behavior in children and adolescents. Treatment manual for practitioners. New York/London: The Guilford Press.
go back to reference Landenberger, N.A. & M.W. Lipsey (2005), ‘The positive effects of cognitive-behavioral programs for offenders. A meta-analysis of factors associated with effective treatment’. In: Journal of Experimental Criminology, jg. 1, nr. 4, pp. 451–476;.CrossRef Landenberger, N.A. & M.W. Lipsey (2005), ‘The positive effects of cognitive-behavioral programs for offenders. A meta-analysis of factors associated with effective treatment’. In: Journal of Experimental Criminology, jg. 1, nr. 4, pp. 451–476;.CrossRef
go back to reference Veerman, J.W., D. Roosma & H. Ooms (2008), ‘De kroon op het werk. Benutting gegevens op teamniveau.’ In: Yperen, T. van & J.W. Veerman (Eds.), Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd onderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon, pp. 331–348;. Veerman, J.W., D. Roosma & H. Ooms (2008), ‘De kroon op het werk. Benutting gegevens op teamniveau.’ In: Yperen, T. van & J.W. Veerman (Eds.), Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd onderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon, pp. 331–348;.
go back to reference Wampold, B.E. (2001), The great psychotherapy debate. Models, methods and findings. London: Lawrence Erlbaum. Wampold, B.E. (2001), The great psychotherapy debate. Models, methods and findings. London: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Webster-Stratton, C. (2006), ‘Treating children with early-onset conduct problems. Key ingredients to implementing the increadible years program with fidelity.’ In: Kerby Neill, T. (Ed.), Helping others help children. Clinical supervision of child psychotherapy. Washington DC: American Psychological Association (APA), pp. 161–175;.CrossRef Webster-Stratton, C. (2006), ‘Treating children with early-onset conduct problems. Key ingredients to implementing the increadible years program with fidelity.’ In: Kerby Neill, T. (Ed.), Helping others help children. Clinical supervision of child psychotherapy. Washington DC: American Psychological Association (APA), pp. 161–175;.CrossRef
go back to reference Yperen, T. van, M. Van der Steege, A. Addink & L. Boendermaker (2010), Algemeen en specifiek werkzame factoren in de jeugdzorg. Stand van de discussie. Yperen, T. van, M. Van der Steege, A. Addink & L. Boendermaker (2010), Algemeen en specifiek werkzame factoren in de jeugdzorg. Stand van de discussie.
Metagegevens
Titel
Implementeren = reflecteren
Actief leren op de werkvloer versterkt werkzame factoren in jeugdzorg
Auteur
Leonieke Boendermaker
Publicatiedatum
01-02-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-012-0014-8

Andere artikelen Uitgave 1/2012

Vakblad Sociaal Werk 1/2012 Naar de uitgave

boekwerk

boekwerk

wetten en regels

Wat wijzigt er?

sociale huisarts

De sociale huisarts

welzijn nieuwe stijl

Retroinnovatie