Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Het proces van open communicatie

Auteurs : Prof. dr. Hans Brölmann, Catherine Poorthuis

Gepubliceerd in: Handboek openheid na incidenten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het proces van open communicatie na incidenten: vanaf het moment van het incident tot aan de afwikkeling na één of meer open gesprekken. Met name een goede voorbereiding van het behandelteam op een gesprek waarin de zorgverlener zelf onderdeel is van het slechte nieuws is van onschatbare waarde. Een onmisbaar onderdeel is de vaststelling of iets niet goed gegaan is of niet goed gedaan is, zodat daarover tegenover patiënt en naasten niet hoeft te worden gespeculeerd. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen de verantwoordelijkheid van de individuele zorgverlener en wat er infrastructureel beter had gekund. Indien gewenst kan voorafgaand aan het gesprek peer support worden aangeboden. Daarbij kan de vinger worden gelegd op defensief communiceren en kunnen moeilijke delen van het gesprek worden geoefend. Ten slotte wordt de non-verbale communicatie besproken, die in lijn moet zijn met de verbale boodschap.  
Metagegevens
Titel
Het proces van open communicatie
Auteurs
Prof. dr. Hans Brölmann
Catherine Poorthuis
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2689-1_8