Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Het effect van armoede op de ontwikkeling van het kinderbrein

Auteur : dr. M. Stallen

Gepubliceerd in: Hulp bij armoede

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een groot aantal kinderen in Nederland leeft in armoede. Opgroeien in armoede heeft een negatief effect op de emotionele en cognitieve ontwikkeling van een kind. Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat de hersenen van kinderen in armoede zich vaak anders ontwikkelen dan de hersenen van kinderen die niet in armoede opgroeien. De verschillen zijn het grootst in hersengebieden die betrokken zijn bij het geheugen, de taal en zelfcontrole. Met name de hippocampus, een geheugengebied, blijkt kleiner te zijn bij arme kinderen. De ontwikkeling van de hippocampus wordt echter ook beïnvloed door de hoeveelheid aandacht die ouders aan hun kinderen geven. Als arme ouders veel aandacht aan hun kinderen geven, dan is de hippocampus van deze kinderen namelijk net zo groot als de hippocampus van kinderen die opgroeien in rijkere gezinnen. Deze resultaten onderstrepen het belang van aandacht voor een gunstige ontwikkeling van het kinderbrein. Ook bieden deze resultaten belangrijke aanknopingspunten voor interventies.
Literatuur
go back to reference Bell, M. L., & Ebisu, K. (2012). Environmental inequality in exposures to airborne particulate matter components in the United States. Environmental Health Perspectives, 120, 1699–1704.CrossRef Bell, M. L., & Ebisu, K. (2012). Environmental inequality in exposures to airborne particulate matter components in the United States. Environmental Health Perspectives, 120, 1699–1704.CrossRef
go back to reference Brooks-Gunn, J., & Duncan, G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future of Children, 7, 55–71.CrossRef Brooks-Gunn, J., & Duncan, G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future of Children, 7, 55–71.CrossRef
go back to reference Hackman, D., & Farah, M. (2009). Socioeconomic status and the developing brain. Trends in Cognitive Sciences, 13, 65–73.CrossRef Hackman, D., & Farah, M. (2009). Socioeconomic status and the developing brain. Trends in Cognitive Sciences, 13, 65–73.CrossRef
go back to reference Hair, N. L., Hanson, J. L., Wolfe, B. L., & Pollak, S. D. (2015). Association of child poverty, brain development, and academic achievement. JAMA Pediatrics, 169, 822–829.CrossRef Hair, N. L., Hanson, J. L., Wolfe, B. L., & Pollak, S. D. (2015). Association of child poverty, brain development, and academic achievement. JAMA Pediatrics, 169, 822–829.CrossRef
go back to reference Hanson, J. L., Chandra, A., Wolfe, B. L., & Pollak, S. D. (2011). Association between income and the hippocampus. PLoS One, 6, 1–8. Hanson, J. L., Chandra, A., Wolfe, B. L., & Pollak, S. D. (2011). Association between income and the hippocampus. PLoS One, 6, 1–8.
go back to reference Hanson, J. L., et al. (2015). Behavior problems after early life stress: Contributions of the hippocampus and amygdala. Biological Psychiatry, 77, 314–323.CrossRef Hanson, J. L., et al. (2015). Behavior problems after early life stress: Contributions of the hippocampus and amygdala. Biological Psychiatry, 77, 314–323.CrossRef
go back to reference Hoff, S. (2017). Armoede onder kinderen – Een probleemschets. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Hoff, S. (2017). Armoede onder kinderen – Een probleemschets. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Kalverboer, M. (2017). Alle kinderen kansrijk – Het verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen in armoede. Den Haag: De Kinderombudsvrouw. Kalverboer, M. (2017). Alle kinderen kansrijk – Het verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen in armoede. Den Haag: De Kinderombudsvrouw.
go back to reference Katsnelson, A. (2015). News feature: The neuroscience of poverty. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112, 15530–15532.CrossRef Katsnelson, A. (2015). News feature: The neuroscience of poverty. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112, 15530–15532.CrossRef
go back to reference Luby, J., et al. (2013). The effects of poverty on childhood brain development: The mediating effect of caregiving and stressful life events. JAMA Pediatrics, 167, 1135–1142.CrossRef Luby, J., et al. (2013). The effects of poverty on childhood brain development: The mediating effect of caregiving and stressful life events. JAMA Pediatrics, 167, 1135–1142.CrossRef
go back to reference Putnam, R. (2015). Our kids: The American dream in crisis. New York: Simon & Schuster. Putnam, R. (2015). Our kids: The American dream in crisis. New York: Simon & Schuster.
go back to reference Thompson, R. A. (2014). Stress and child development. Future of Children, 24, 41–59.CrossRef Thompson, R. A. (2014). Stress and child development. Future of Children, 24, 41–59.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het effect van armoede op de ontwikkeling van het kinderbrein
Auteur
dr. M. Stallen
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2200-8_3