Gepubliceerd in:
2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk
3. Het effect van armoede op de ontwikkeling van het kinderbrein
Samenvatting
Een groot aantal kinderen in Nederland leeft in armoede. Opgroeien in armoede heeft een negatief effect op de emotionele en cognitieve ontwikkeling van een kind. Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat de hersenen van kinderen in armoede zich vaak anders ontwikkelen dan de hersenen van kinderen die niet in armoede opgroeien. De verschillen zijn het grootst in hersengebieden die betrokken zijn bij het geheugen, de taal en zelfcontrole. Met name de hippocampus, een geheugengebied, blijkt kleiner te zijn bij arme kinderen. De ontwikkeling van de hippocampus wordt echter ook beïnvloed door de hoeveelheid aandacht die ouders aan hun kinderen geven. Als arme ouders veel aandacht aan hun kinderen geven, dan is de hippocampus van deze kinderen namelijk net zo groot als de hippocampus van kinderen die opgroeien in rijkere gezinnen. Deze resultaten onderstrepen het belang van aandacht voor een gunstige ontwikkeling van het kinderbrein. Ook bieden deze resultaten belangrijke aanknopingspunten voor interventies.