Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Het drukke kind

Auteurs : Dr. J. Huisman, Dr. B.C.T. Flapper, Drs. L.J. Kalverdijk, Dr. M.P. L’Hoir, Dr. E.A.F. van Weel

Gepubliceerd in: Gedragsproblemen bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Druk gedrag komt veel voor bij kinderen en kan heel goed passen bij ontwikkelingsfasen waarin het ontdekken van (motorische) vaardigheden stormachtig verloopt (peuters). Bij kinderen met

problematisch

druk gedrag over langere tijd moet gedacht worden aan ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder; aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit en impulsiviteit). Kinderen met ADHD zijn van jongs af moeilijker te sturen in hun onoplettende, impulsieve en beweeglijke gedrag. Correcties hebben maar kort effect en dit is voor ouders een frustrerende ervaring. Dat kan hen ertoe brengen om steeds meer en strenger op te treden, ofwel inconsequenter te worden. De wijze waarop ouders dit gedrag beleven, verschilt sterk: sommigen beleven het gedrag als opzettelijk of ongehoorzaam, andere ouders zien beter de onmacht van hun kind en bieden intuïtief al meer structuur. In het eerste geval kan het tot forse spanningen leiden in het gezin, in het tweede geval kan de diagnostiek versluierd worden doordat de ouders de problemen met veel externe structuur in balans houden, terwijl er toch sprake is van een fors probleem bij het kind.

Metagegevens
Titel
Het drukke kind
Auteurs
Dr. J. Huisman
Dr. B.C.T. Flapper
Drs. L.J. Kalverdijk
Dr. M.P. L’Hoir
Dr. E.A.F. van Weel
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8657-4_12