Uit de evaluatie van de helpdesk SCEN v & v voor steun en consultatie bij euthanasie, blijkt dat de speciaal daarvoor geschoolde medewerkers goed werk hebben geleverd, maar dat ze te weinig zijn gebeld om door te gaan met het project. Verpleegkundigen en verzorgenden halen hun informatie blijkbaar elders.
De meeste verpleegkundigen en verzorgenden zorgen wel eens voor terminale patiënten. Ze worden ook geraadpleegd in de besluitvorming. Bijvoorbeeld doordat patiënt en familie er met hen over praten. Soms zijn ze ook betrokken bij voorbereidingen voor de uitvoering van euthanasie. Dit kan verpleegkundigen en verzorgenden voor uiteenlopende zorginhoudelijke en juridische vragen en morele dilemma´s plaatsen. Van een telefonische helpdesk voor vragen over euthanasie wordt nog weinig gebruikgemaakt, er wordt nauwelijks gebeld. Maar de verpleegkundigen en verzorgenden die bellen, zijn wel tevreden over de helpdesk. Dit blijkt uit een evaluatie van het pilotproject SCEN v & v.
Weinig gebeld
De helpdesk van Steun en Consultatie bij Euthanasie in Nederland voor verpleegkundigen en verzorgenden heeft sinds juni 2011 een landelijke dekking. Toch is in de periode maart 2011 – oktober 2012 de dienst slechts 56 keer geraadpleegd. De helpdesk werd het meest gebeld door verpleegkundigen uit de thuiszorg met een hbo-opleiding en ruime werkervaring. NIVEL-programmaleider professor Anneke Francke: “Dat de helpdesk zo weinig wordt geraadpleegd, ligt niet aan de organisatie van het project of de deskundigheid en expertise van de SCEN-verpleegkundigen en -verzorgenden. Mogelijk ervaren verpleegkundigen en verzorgenden toch een drempel om te bellen, weten ze de weg naar de helpdesk niet te vinden of kunnen zij met vragen goed terecht bij collega’s. Als we de kennis over euthanasie onder verpleegkundigen en verzorgenden willen verbeteren, is dit wellicht beter te bereiken in bijscholingen of via websites over de zorg rondom het levenseinde.”
Auteur(s): Coen Kaaij