Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2004

01-09-2004 | Artikelen

Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap

Auteur: Lex Wijnroks

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen met een autistische stoornis wel degelijk hechtingsrelaties kunnen vormen met hun verzorgers, ondanks hun duidelijk afwijkende sociale gedrag. Minder duidelijk is of de kwaliteit van de hechting van deze kinderen vergelijkbaar is met die van normaal begaafde, zich normaal ontwikkelende kinderen. Om meer te begrijpen van de aard en de kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap deed de opleiding Pedagogiek van de Universiteit van Utrecht onderzoek op dit gebied. Het onderzoek laat zien dat kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking door de ouders vaker als onveilig gehecht worden beschreven dan normaal begaafde kinderen, maar dat deze verschillen heel goed te verklaren zijn door hun ontwikkelingsachterstand. Verder blijkt dat deze kinderen veel vaker dan andere kinderen een gedesorganiseerd hechtings patroon laten zien, ook als we hun typische sociale en emotionele gedragskenmerken en hun ontwikkelingsachterstand in ogenschouw nemen. Diverse verklaringen worden besproken.
Voetnoten
1
Externe, negatieve factoren, zoals alcoholgebruik van de moeder en infectieziektes die zich voordoen tijdens de zwangerschap, worden ook gerekend tot de omgevingsfactoren.
 
2
Zoals verwacht zijn er geen significante verschillen tussen de groepen gevonden voor waargenomen veilig gehechtheidsgedrag. Dat betekent dat, in overeenstemming met de verwachting, kinderen met een autistische stoornis even vaak de ouder als veilige basis gebruiken in situaties die stress opleveren als andere kinderen van dezelfde ontwikkelingsleeftijd.
 
Literatuur
go back to reference Bakermans-Kranenburg, M.J., IJzendoorn, M.H. van & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interaction in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195-215.CrossRef Bakermans-Kranenburg, M.J., IJzendoorn, M.H. van & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interaction in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195-215.CrossRef
go back to reference Bokhorst, C.L., Bakermans-Kranenburg, M.J., Fearon, R.M.P., IJzendoorn, M.H. van, Fogany, P. & Schuengel, C. (2003). The importance of shared environment in mother-infant attachment security: A behavioural genetic study. Child Development, 74, 6, 1769-1782.CrossRef Bokhorst, C.L., Bakermans-Kranenburg, M.J., Fearon, R.M.P., IJzendoorn, M.H. van, Fogany, P. & Schuengel, C. (2003). The importance of shared environment in mother-infant attachment security: A behavioural genetic study. Child Development, 74, 6, 1769-1782.CrossRef
go back to reference Crittenden, P.M. (1999). Danger and development: The organisation of self-protective strategies. In: J.I. Vondra & D. Barnett (red.), Atypical attachment in infancy and early childhood among children at developmental risk. Monographs of the Society for Research in Child Development, 64 (3, serial no. 258) (pp. 145-171). Crittenden, P.M. (1999). Danger and development: The organisation of self-protective strategies. In: J.I. Vondra & D. Barnett (red.), Atypical attachment in infancy and early childhood among children at developmental risk. Monographs of the Society for Research in Child Development, 64 (3, serial no. 258) (pp. 145-171).
go back to reference Dissanyake, C. & Sigman, M. (2001). Attachment and emotional responsiveness in children with autism. In: L.M. Glidden (red.), International Review of Research in Mental Retardation, 23, (pp. 239-266). San Diego: Academic Press. Dissanyake, C. & Sigman, M. (2001). Attachment and emotional responsiveness in children with autism. In: L.M. Glidden (red.), International Review of Research in Mental Retardation, 23, (pp. 239-266). San Diego: Academic Press.
go back to reference Ganiban, J., Barnett, D. & Cicchetti, D. (2000). Negative reactivity and attachment: Down syndrome's contribution to the attachment-temperament debate. Development and Psychopathology, 12, 1-21.CrossRef Ganiban, J., Barnett, D. & Cicchetti, D. (2000). Negative reactivity and attachment: Down syndrome's contribution to the attachment-temperament debate. Development and Psychopathology, 12, 1-21.CrossRef
go back to reference Janssen, C.G.C., Schuengel, C. & Stolk, J. (2002). Understanding challenging behaviour in people with severe and profound intellectual disability: a stressattachment model. Journal of Intellectual Disability Research, 46, 6, 445-453.CrossRef Janssen, C.G.C., Schuengel, C. & Stolk, J. (2002). Understanding challenging behaviour in people with severe and profound intellectual disability: a stressattachment model. Journal of Intellectual Disability Research, 46, 6, 445-453.CrossRef
go back to reference Main, M. & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In: M. Greenberg, D. Cicchetti & E.M. Cummings (red.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 121-160). Chicago: University of Chicago Press. Main, M. & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In: M. Greenberg, D. Cicchetti & E.M. Cummings (red.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 121-160). Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Main, M. & Hesse, E. (1990). Parents’ unresolved traumatic experiences are related to infant disorganised attachment status: Is frightened and/or frightening parental behaviour the linking mechanism? In: M. Greenberg, D. Cicchetti & E.M. Cummings (red.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 161-182). Chicago: University of Chicago Press. Main, M. & Hesse, E. (1990). Parents’ unresolved traumatic experiences are related to infant disorganised attachment status: Is frightened and/or frightening parental behaviour the linking mechanism? In: M. Greenberg, D. Cicchetti & E.M. Cummings (red.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 161-182). Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Rogers, S.J., Ozonoff, S. & Maslin-Cole, C. (1991). A comparative study of attachment behavior in young children with autism or other psychiatric disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 483-488.CrossRef Rogers, S.J., Ozonoff, S. & Maslin-Cole, C. (1991). A comparative study of attachment behavior in young children with autism or other psychiatric disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 483-488.CrossRef
go back to reference Willemsen-Swinkel, S.H.N., Bakermans-Kranenburg, M.J., Buitelaar, J.K., IJzendoorn, M.H. van & Engeland, H. van (2000). Insecure and disorganised attachment in children with a pervasive developmental disorder: Relationship with social interaction and heart rate. Journal of Child Psychology, and Psychiatry, 41, 6, 759-767.CrossRef Willemsen-Swinkel, S.H.N., Bakermans-Kranenburg, M.J., Buitelaar, J.K., IJzendoorn, M.H. van & Engeland, H. van (2000). Insecure and disorganised attachment in children with a pervasive developmental disorder: Relationship with social interaction and heart rate. Journal of Child Psychology, and Psychiatry, 41, 6, 759-767.CrossRef
go back to reference Wijnroks, L., Vliet, P. van, Laar, E. van & Vries, M. de (2000). Vragenlijsten autismeonderzoek. Intern rapport. Universiteit Utrecht. Wijnroks, L., Vliet, P. van, Laar, E. van & Vries, M. de (2000). Vragenlijsten autismeonderzoek. Intern rapport. Universiteit Utrecht.
Metagegevens
Titel
Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap
Auteur
Lex Wijnroks
Publicatiedatum
01-09-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059507

Andere artikelen Uitgave 3/2004

Kind & Adolescent Praktijk 3/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide