Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Grenzen aan concentraties van zorginstellingen

Auteur : Maurice Essers

Gepubliceerd in: Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De zorgsector kenmerkt zich de laatste jaren door een sterke concentratietendens. Zowel aan de kant van aanbieders van zorg (AWBZ-instellingen en ziekenhuizen) als aan de kant van de zorgverzekeraars hebben talrijke fusies en overnames (hierna gezamenlijk: ‘concentraties’) plaatsgevonden die bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn aangemeld. Deze concentratietendens hangt nauw samen met de keuze van de overheid om in de zorgsector de centrale overheidssturing te vervangen door gereguleerde marktwerking. Bij de introductie van gereguleerde marktwerking stond voor de overheid voorop dat zorginkopers en zorgaanbieders meer met elkaar moesten gaan concurreren ten aanzien van prijs en kwaliteit, teneinde deze voordelen ten goede te laten komen aan de consument. Een gezonde vorm van concurrentie moet zorgaanbieders en zorgverzekeraars stimuleren om hun aanbod goed op de vraag van klanten en patiënten af te stemmen en om kostenbewust te werken.
Voetnoten
1
Hierbij geldt dat zorginstellingen die zowel zorg als andere economische activiteiten verrichten hier ook onder vallen.
 
2
Dit om te voorkomen dat ondernemingen die slechts weinig zorg aanbieden, bijvoorbeeld schoonmaakbedrijven die voor een klein deel huishoudelijke hulp aanbieden, ook onder deze meldingsplicht vallen.
 
3
Remedies zijn maatregelen die door de meldende partijen worden aangeboden aan de NMa omde mededingingsbezwaren die bestaan ten aanzien van een fusie weg te nemen.
 
4
Zie het Samenwerkingsprotocol tussen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over de wijze van samenwerking bij aangelegenheden van wederzijds belang.
 
5
i) Juliana Kinderziekenhuis/Rode Kruis Ziekenhuis en Leyenburg Ziekenhuis (zaaknummer NMa 3524, ii) Ziekenhuis Hilversum/Ziekenhuis Gooi-Noord (zaaknummer NMa 3897), iii) Erasmus Medisch Centrum/Havenziekenhuis (zaaknummer NMa 5047), iv) Ziekenhuis Walcheren/Stichting Oosterscheldeziekenhuizen (zaaknummer NMa 5196), v) Laurentius Ziekenhuis Roermond/St. Jans Gasthuis (zaaknummer NMa 5935), en vi) Medisch Centrum Alkmaar/Gemini Ziekenhuis Den Helder (zaaknummer NMa 5886).
 
6
Van een verticale relatie is sprake indien de fuserende partijen zorgproducten leveren die elkaar in de zorgketen opvolgen.
 
Literatuur
go back to reference NMa, Richtsnoeren voor de zorgsector 12-12-2007. NMa, Richtsnoeren voor de zorgsector 12-12-2007.
go back to reference NMa, Stappenplan bij de richtsnoeren voor de zorgsector 12-12-2007. NMa, Stappenplan bij de richtsnoeren voor de zorgsector 12-12-2007.
Metagegevens
Titel
Grenzen aan concentraties van zorginstellingen
Auteur
Maurice Essers
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8820-2_193