Gepubliceerd in:
01-07-2012 | COLUMN
Goed fout
Auteur:
Arie Dijkstra
Gepubliceerd in:
Bijzijn XL
|
Uitgave 5/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
Voor verzorgen en verplegen zijn standaarden voor kwaliteit: een handeling moet precies zo en niet anders gebeuren want anders… Anders werkt het niet of kan het zelfs nadelen hebben voor de patiënt. Of voor uzelf. Maar soms gaat het niet goed. Dan gaat het goed fout. Vergist u zich wel eens? Ik wel. Het was een zonnige dag. In de overdracht van 15 uur op de interne afdeling was duidelijk geworden dat bij een oudere mevrouw die aan haar buik was geopereerd, twee van de vier buikdrains moesten worden verwijderd. Om 20 uur keek ik nogmaals in het dossier en daar stond duidelijk dat drain I en III moesten worden verwijderd. Dit herhalend in mijn hoofd (drain I en III…drain I en III…) liep ik naar de patiënt, vertelde haar wat ik ging doen, legde gaasjes, pleisters en andere noodzakelijkheden klaar en ging aan het werk. Ik verwijderde heel nauwkeurig drain II en IV. Drain II en IV! Eigenlijk nog voor ik de pleister had geplakt realiseerde ik mijn fout: ik had heel netjes de verkeerde drains verwijderd. Het zweet brak me uit. Ik voelde me de stomste, domste… ooit. Als het vocht niet weg kan, moet de patiënt misschien weer ‘open’. In een flits dacht ik om het maar aan niemand te vertellen. Misschien zou niemand het merken. Ik had de patiënt nog niets laten weten. Ach, een nachtje slecht slapen van ongerustheid om dan de volgende dag in de status te lezen dat alles goed gaat met mevrouw en dat de resterende twee drains kunnen worden verwijderd. Maar dat voelde niet goed en het zou toch wel uitkomen. …