Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2015

01-12-2015 | Werk in uitvoering

Geen medicatie voor mijn kind!

Auteur: Prof. dr. Peter Muris

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (bekend onder het Engelse acroniem ADHD) kenmerkt zich door symptomen van extreme afleidbaarheid, hyperactiviteit en impulsiviteit (American Psychiatric Association, 2014). Deze symptomen hebben een nadelige impact op het dagelijks functioneren van jongeren, zowel thuis als op school. Ongeveer 5 procent van de kinderen en adolescenten voldoet voor het achttiende levensjaar aan de diagnostische criteria van deze psychiatrische stoornis.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition. Amsterdam: Boom. American Psychiatric Association (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition. Amsterdam: Boom.
go back to reference Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. PubMedCrossRef Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. PubMedCrossRef
go back to reference Barkley, R.A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2002). The persistence of attention-deficit/hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition of disorder. Journal of Abnormal Psychology, 111, 279-289. PubMedCrossRef Barkley, R.A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2002). The persistence of attention-deficit/hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition of disorder. Journal of Abnormal Psychology, 111, 279-289. PubMedCrossRef
go back to reference Biederman, J., Monuteaux, M.C., Spencer, T., Wilens, T.E., & Faraone, S.V. (2009). Do stimulants protect against psychiatric disorders in youth with ADHD? A 10-year follow-up study. Pediatrics, 124, 71-78. PubMedPubMedCentralCrossRef Biederman, J., Monuteaux, M.C., Spencer, T., Wilens, T.E., & Faraone, S.V. (2009). Do stimulants protect against psychiatric disorders in youth with ADHD? A 10-year follow-up study. Pediatrics, 124, 71-78. PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Demidovich, M., Kolko, D.J., Bukstein, O.G., & Hart, J. (2011). Medication refusal in children with oppositional defiant disorder or conduct disorder and comorbid attention-deficit/hyperactivity disorder: Medication history and clinical correlates. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 21, 57-66. PubMedPubMedCentralCrossRef Demidovich, M., Kolko, D.J., Bukstein, O.G., & Hart, J. (2011). Medication refusal in children with oppositional defiant disorder or conduct disorder and comorbid attention-deficit/hyperactivity disorder: Medication history and clinical correlates. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 21, 57-66. PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Dosreis, S., Magno Zito, J., Safer, D.J., Soeken, K.L., Mitchell, J.W. & Ellwood, L.C. (2003). Parental perceptions and satisfaction with stimulation medication for attention-deficit hyperactivity disorder. Developmental and Behavioral Pediatrics, 24, 155-162. CrossRef Dosreis, S., Magno Zito, J., Safer, D.J., Soeken, K.L., Mitchell, J.W. & Ellwood, L.C. (2003). Parental perceptions and satisfaction with stimulation medication for attention-deficit hyperactivity disorder. Developmental and Behavioral Pediatrics, 24, 155-162. CrossRef
go back to reference Faraone, S.V., Biederman, J., Spencer, T.J. & Aleardi, M. (2006). Comparing the efficacy of medications for ADHD using meta-analysis. Medscape General Medicine, 8, 4. PubMedPubMedCentral Faraone, S.V., Biederman, J., Spencer, T.J. & Aleardi, M. (2006). Comparing the efficacy of medications for ADHD using meta-analysis. Medscape General Medicine, 8, 4. PubMedPubMedCentral
Metagegevens
Titel
Geen medicatie voor mijn kind!
Auteur
Prof. dr. Peter Muris
Publicatiedatum
01-12-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0045-0