Gepubliceerd in:
01-10-2011 | e-hulp
Eruit halen wat erin zit
Kwaliteit door methodisch werken online
Auteur:
Myriam Limper
Gepubliceerd in:
Vakblad Sociaal Werk
|
Uitgave 5/2011
Log in om toegang te krijgen
Extract
Online wil een hulpverlener - net als in de spreekkamer - zoveel mogelijk rendement halen uit een contact. Een chat of e-mailcontact moet daarom soms snel en op het moment zelf gebeuren. Je hebt vaak maar één kans om het ‘goed’ te doen, zeker als het contact anoniem en eenmalig is. Was je in de spreekkamer al gewend een gesprek te structureren en doelen te stellen, pas als je datzelfde gesprek online voert, merk je dat structuur aanbrengen pure noodzaak is wil je verder komen met je cliënt. Dit gegeven hangt samen met de aard van het medium. Soms bestaat het idee dat je alleen methodisch kunt werken als er sprake is van een online hulptraject of behandeling. Dat is een misvatting. Ook bij eenmalige, al dan niet anonieme, contacten is het nodig om methodisch te werk te gaan, wil je uit een online contact met een cliënt halen wat erin zit. …