Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Skipr 4/2012

01-04-2012

Emotionele pandemieën

Auteur: Bohn Stafleu van Loghum

Gepubliceerd in: Skipr | Uitgave 4/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Dat emoties zoals angst, woede, verdriet of vreugde aanstekelijk zijn, is allang bekend, maar dat emoties van een kleine groep wereldwijd de publieke opinie kunnen beïnvloeden, is een recenter verschijnsel en het gevolg van het feit dat de meeste mensen in de ontwikkelde landen voortdurend online zijn. Nieuws verspreidt zich tegenwoordig niet meer alleen via de traditionele en trage massamedia zoals radio en televisie, maar via de veel snellere sociale media als Facebook, Twitter en YouTube, schrijft massapsycholoog Jaap van Ginneken inHet enthousiasmevirus, hoe gevoelens zich verspreiden nu iedereen online is.Dankzij sociale media volgen hypes elkaar sneller op dan ooit, vaak gevolgd door massale uitbarstingen van emoties, zoals de woede na de Oslose massamoord, de verontwaardiging over Strauss-Kahn of de heldenverering na de dood van Steve Jobs. En zo verspreiden emotionele pandemieën zich in concentrische cirkels over het aardoppervlak. Van Ginneken beschrijft talloze voorbeelden van dergelijke pandemieën: van de opstanden in Tunesië en Egypte tot de ineenstorting van de DSB Bank in eigen land. …
Metagegevens
Titel
Emotionele pandemieën
Auteur
Bohn Stafleu van Loghum
Publicatiedatum
01-04-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Skipr / Uitgave 4/2012
Print ISSN: 1876-8695
Elektronisch ISSN: 2211-8772
DOI
https://doi.org/10.1007/s12654-012-0079-y

Andere artikelen Uitgave 4/2012

Skipr 4/2012 Naar de uitgave

BookReview

Boeken

News

12

Kort Bestek

Rust roest