Stichting Kind en Ziekenhuis heeft op 13 februari de eerste Gouden Smileys uitgereikt aan vijf ziekenhuizen die voldoen aan de criteria voor kindgerichte zorg. De Smileys bestaan al tien jaar en worden als kwaliteitskeurmerk uitgereikt aan ziekenhuizen die kindgericht zijn in hun zorg op de kinderafdeling, de dagbehandeling en de kraamzorg.
Na een pilot met negen Nederlandse ziekenhuizen heeft Stichting Kind en Ziekenhuis de Gouden Smileys uitgereikt aan: het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam; het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch; het Scheper Ziekenhuis in Emmen; het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg en het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.
Alt-0160
Met het omvormen van de “gewone” Smileys, die stichting Kind en Ziekenhuis al ruim tien jaar aan ziekenhuizen uitreikt, naar een bronzen, zilveren en gouden variant heeft Hester Rippen, de directeur van Stichting Kind en Ziekenhuis, een duidelijk doel voor ogen: de ziekenhuizen stimuleren om naar het volgende niveau te gaan. “De eisen uit de bestaande Smiley zijn wat ons betreft nu de norm, dus een Bronzen Smiley waard. We vinden het in deze tijd het minste wat je mag verwachten aan kindgerichtheid. Daarnaast was het tijd voor een nieuwe, moderne, onafhankelijke toetsing van kinderafdelingen in ziekenhuizen”
Alt-0160
Kinderen en ouders krijgen meer inspraak
Om een Bronzen Smiley te krijgen moeten ziekenhuizen aan bepaalde eisen voldoen. Zo geldt voor de kinderafdeling onder andere de eis dat ouders de hele dag bij hun kind kunnen zijn, dat altijd één van de ouders kan blijven slapen bij het kind, dat ouders aanwezig kunnen zijn bij het inleiden van narcose en dat ze aanwezig kunnen zijn als hun kind uit de narcose ontwaakt.
Bij de Zilveren en Gouden Smiley wordt de stem van jongeren en ouders zwaar meegewogen via de speciaal ontwikkelde ‘ChildPatientSenseMonitor’.
Alt-0160
Hester Rippen: “We gaan met deze ervaringsmonitor kinderen en ouders vragen naar hun perceptie van de zorg. Dit doen we op een zodanig makkelijke manier dat het nu mogelijk is om informatie over ziekenhuiservaringen zo te vangen dat er toch op grootschalige kwantitatieve wijze over gerapporteerd kan worden. Er is ook een afzonderlijke medewerkersmonitor ontwikkeld, de ‘HealthPersonnelSenseMonitor’. In de pilot is al gebleken dat personeel hierdoor extra wordt geprikkeld om kindvriendelijk te werken.”
Auteur(s): Coen Kaaij