Skip to main content
main-content
Top

29-01-2014 | Nieuws

'Patiënt de dupe van doorgeschoten registratielast'

De registratielast in de zorg is de afgelopen jaren doorgeschoten. De patiënt is er de dupe van dat de verpleging dagelijks uren kwijt is aan administratie. Dat zegt een ruime meerderheid van de verpleegkundigen en verzorgenden in een enquête van de NOS in samenwerking met de beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN).

De NOS vroeg ruim 1100 leden van V&VN naar hun ervaring met registreren de afgelopen 5 jaar. Bijna 80 procent vindt dat de balans tussen patiëntenzorg en registratielast de afgelopen jaren flink is verstoord. Nog iets meer, 87 procent, vindt dat de directe patiëntenzorg lijdt onder de toegenomen regeldruk. Ongeveer de helft van de respondenten zegt twee tot drie uur per dag bezig te zijn met administratieve handelingen. 20 procent gaf zelfs aan hier meer dan drie uur per dag aan kwijt te zijn, veel meer dan vijf jaar geleden.

Ergernis 

De toenemende registratielast in de zorg zorgt al jaren een punt voor ergernis onder verpleegkundigen. V&VN vindt dat er veel kritischer moet worden gekeken of al die administratie wel nodig is. Helma Zijlstra, directeur van V&VN, zei tegen de NOS dat verpleegkundigen het belang zien van meten en registreren, maar dat zij natuurlijk voor hun vak gekozen hebben vanuit een passie voor patiëntenzorg. “Het gaat wringen als ze te veel tijd kwijt zijn met registreren en de balans zoek is met tijd voor patiënten.” V&VN vindt dat duidelijker moet worden welke registratie echt nodig is.

In reactie op het onderzoek liet minister Schippers weten dat het vooral aan de zorgsector zelf is om iets te doen aan de administratieve rompslomp. Volgens Schippers komt maar 10 procent van de regeldruk van de overheid.

 

 

 

Auteur(s): Jaap Meijers

Onze productaanbevelingen

BSL BijZijn XL

Vandaag leren wat u morgen in de praktijk wilt brengen. In BSL BijZijn XL vindt u alles wat u als professioneel verpleegkundige of verzorgende nodig heeft om uw kennis up-to-date te houden: een tijdschrift met actuele vakinformatie, online toegang tot de praktijkgerichte vakinformatie van het tijdschrift, online nieuws én geaccrediteerde online kennistoetsen.