Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2015

01-03-2015

Denise (10) is gaan praten en verwerken

Gespecialiseerde traumabehandeling binnen een residentiële jeugdzorginstelling

Auteur: Drs. Arianne Struik

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Binnen de residentiële jeugdzorg verblijven vermoedelijk veel vroegkinderlijk, chronisch getraumatiseerde en onveilig gehechte kinderen. Kennis vanuit een gespecialiseerd traumacentrum kan helpen deze kinderen binnen de residentiële jeugdzorg te herkennen en goed te behandelen. Dit artikel beschrijft hoe die gespecialiseerde traumabehandeling, die voor deze kinderen lastig toegankelijk is, binnen de residentiële jeugdzorg vorm kan krijgen. In dit artikel wordt over ‘kinderen’ gesproken waar het om vroegkinderlijk, chronisch getraumatiseerde kinderen gaat, en over ‘behandelaar’ waar TRTC behandelaar wordt bedoeld.
Literatuur
go back to reference NICE guideline (2005) Post-traumatic stress disorder (PTSD): The management of PTSD in adults and children in primary and secondary care. National Institute for Clinical Excellence in London, Wolpert e.a., (2006). NICE guideline (2005) Post-traumatic stress disorder (PTSD): The management of PTSD in adults and children in primary and secondary care. National Institute for Clinical Excellence in London, Wolpert e.a., (2006).
go back to reference AACAP (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 1–1.CrossRef AACAP (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 1–1.CrossRef
go back to reference AACAP (2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 414–430. AACAP (2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 414–430.
go back to reference Bakel, H.J.A. van, Berkel, D.B. van, Juffer, F., Rosenbrand, M.D.K., Sterkenburg, M.D.P., Steenkamer, D.H., & Vinke, M.D.J. (2012). Richtlijn Problematische Gehechtheid. Delft/Bilthoven: TNO/CBO. Bakel, H.J.A. van, Berkel, D.B. van, Juffer, F., Rosenbrand, M.D.K., Sterkenburg, M.D.P., Steenkamer, D.H., & Vinke, M.D.J. (2012). Richtlijn Problematische Gehechtheid. Delft/Bilthoven: TNO/CBO.
go back to reference Bowlby, J. (1982). Attachment and loss (Vol. 1). Attachment. New York: Basic Books. Bowlby, J. (1982). Attachment and loss (Vol. 1). Attachment. New York: Basic Books.
go back to reference Bowlby, J. (1988). A secure base. Clinical applications of attachment theory. Londen: Routledge. Bowlby, J. (1988). A secure base. Clinical applications of attachment theory. Londen: Routledge.
go back to reference Gomez, A. (2013). EMDR Therapy and adjunct approaches with children: complex trauma, attachment and dissociation. New York: Springer Publishing Company Gomez, A. (2013). EMDR Therapy and adjunct approaches with children: complex trauma, attachment and dissociation. New York: Springer Publishing Company
go back to reference International Society for the Study of Trauma and Dissociation (ISSTD) (2003). Task force on children and adolescents. Guidelines for the evaluation and treatment of dissociative symptoms in children and adolescents. International Society for the Study of Trauma and Dissociation (ISSTD) (2003). Task force on children and adolescents. Guidelines for the evaluation and treatment of dissociative symptoms in children and adolescents.
go back to reference Miranda Wolpert, Peter Fuggle, David Cottrell, Peter Fonagy, Jeanette Phillips, Steve Pilling, Samuel Stein, & Mary Target. (2000) Drawing on the evidence. PTSS, advice for mental health professionals working with children and adolescents. Miranda Wolpert, Peter Fuggle, David Cottrell, Peter Fonagy, Jeanette Phillips, Steve Pilling, Samuel Stein, & Mary Target. (2000) Drawing on the evidence. PTSS, advice for mental health professionals working with children and adolescents.
go back to reference Richardson Margaret, Margaret Richardson, Jim Henry, Connie Black-Pond, & Mark Sloane. (2008). Multiple types of maltreatment: behavioral and developmental impact on children in the child welfare system. Journal of Child & Adolescent Trauma 1, 4, 317–330. Richardson Margaret, Margaret Richardson, Jim Henry, Connie Black-Pond, & Mark Sloane. (2008). Multiple types of maltreatment: behavioral and developmental impact on children in the child welfare system. Journal of Child & Adolescent Trauma 1, 4, 317–330.
go back to reference Strand, V., Sarmiento, T., Pasquale, L. (2005). Assessment and Screening Tools for Trauma in Children and Adolescents: a Review. Trauma Violence Abuse, 6, 55–78.CrossRefPubMed Strand, V., Sarmiento, T., Pasquale, L. (2005). Assessment and Screening Tools for Trauma in Children and Adolescents: a Review. Trauma Violence Abuse, 6, 55–78.CrossRefPubMed
go back to reference Struik, A. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatie methode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Struik, A. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatie methode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of Safety: a solution and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton. Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of Safety: a solution and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton.
go back to reference Young, A. de, Kenardy, J., & Cobham, V. (2012) Trauma in de vroege kinderjaren: een verwaarloosde populatie. Kind en Adolescent Review, 19(3), 226–272. Young, A. de, Kenardy, J., & Cobham, V. (2012) Trauma in de vroege kinderjaren: een verwaarloosde populatie. Kind en Adolescent Review, 19(3), 226–272.
go back to reference Zegers, M.A.M., Schuengel, C., IJzendoorn, M.H. van, & Janssens, J. (2006). Attachment representations of institutionalized adolescents and their professional caregivers: Predicting the development of therapeutic relationships. American Journal of Orthopsychiatry, 76, 325–334.CrossRefPubMed Zegers, M.A.M., Schuengel, C., IJzendoorn, M.H. van, & Janssens, J. (2006). Attachment representations of institutionalized adolescents and their professional caregivers: Predicting the development of therapeutic relationships. American Journal of Orthopsychiatry, 76, 325–334.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Denise (10) is gaan praten en verwerken
Gespecialiseerde traumabehandeling binnen een residentiële jeugdzorginstelling
Auteur
Drs. Arianne Struik
Publicatiedatum
01-03-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0002-y

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Kind & Adolescent Praktijk 1/2015 Naar de uitgave

Uit de praktijk

Opa’s woorden