Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. De kracht van luisteren en vragen

Auteur : Nicolien van Halem

Gepubliceerd in: Reflectie en intervisie door verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over echt luisteren en goede vragen stellen. Een voorwaarde voor een gesprek met jezelf en met anderen is dat je goed luistert en lichaamstaal van jezelf en de ander herkent. Alleen dan kun je vragen stellen. Je krijgt uitleg over het belang van de juiste grondhouding, de juiste vraag, de functies en soorten vragen. Er is een aparte paragraaf over vraagtechniek: sterke vragen, oplossingsgerichte vragen en de twee vragen van de socratische methode. Tips en valkuilen bij luisteren en vragen stellen komen aan bod. Het hoofdstuk eindigt met een overzicht van (kaart)spellen met foto- en vragenkaarten om te gebruiken bij het oefenen en ontwikkelen van je persoonlijke vraagtechniek.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Adriaansen, M., & Caris, J. (2020). Elementaire sociale vaardigheden. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Adriaansen, M., & Caris, J. (2020). Elementaire sociale vaardigheden. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Uitgeverij Pearson. Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Uitgeverij Pearson.
go back to reference De drie zeven van Socrates: Brinkman, F. (2005). Deugdzaamheid aanleren. In: Denken over je vak. Deugden als handreiking voor sociaal werkers. Serie Sociaal agogisch basiswerk. Bohn Stafleu van Loghum. De drie zeven van Socrates: Brinkman, F. (2005). Deugdzaamheid aanleren. In: Denken over je vak. Deugden als handreiking voor sociaal werkers. Serie Sociaal agogisch basiswerk. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Groen, Y., Schager, M., et al. (2020). Eerste hulp bij gesprekken. Uitgave van Stichting Loodens. Groen, Y., Schager, M., et al. (2020). Eerste hulp bij gesprekken. Uitgave van Stichting Loodens.
go back to reference Hiemstra, P. (2022). Mag ik je grootluisteren? Vertel! Uitgeverij Haagse Hoogvliegers. Hiemstra, P. (2022). Mag ik je grootluisteren? Vertel! Uitgeverij Haagse Hoogvliegers.
go back to reference Korhoff, P. (2021). Stevig staan in intense situaties – Balans in je leiderschap met Embodied Learning. Boom uitgevers. Korhoff, P. (2021). Stevig staan in intense situaties – Balans in je leiderschap met Embodied Learning. Boom uitgevers.
go back to reference Lambregts, J., Grotendorst, A. & van Merwijk, C. (2016). Bachelor of Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Bohn Stafleu van Loghum. Lambregts, J., Grotendorst, A. & van Merwijk, C. (2016). Bachelor of Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Scharmer, C. O. (2017). Theorie U. Leiding vanuit de toekomst die zich aandient. Uitgeverij Christofoor. Scharmer, C. O. (2017). Theorie U. Leiding vanuit de toekomst die zich aandient. Uitgeverij Christofoor.
go back to reference Wiss, E. (2020). Socrates op sneakers. Flilosofische gids voor het stellen van goede vragen. Ambo/Anthos uitgevers. Wiss, E. (2020). Socrates op sneakers. Flilosofische gids voor het stellen van goede vragen. Ambo/Anthos uitgevers.
Metagegevens
Titel
De kracht van luisteren en vragen
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2934-2_5