Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 2/2009

01-02-2009 | Artikel

De beoordeling van een thoraxfoto

Radiologieonderwijs in de masterfase

Auteurs: Dr. J. A. M. Lemmens, drs. M. Vorstenbosch

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 2/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het voorstel voor de herziening van het raamplan voor het medische onderwijs is de beoordeling van een thoraxfoto opgenomen als leerdoelstelling. Omdat deze doelstelling bedoeld is voor de basisarts werd in een voorbereidend onderzoek gekeken naar het effect van een computerondersteunde cursus waarbij de student een thoraxfoto systematisch leert beoordelen en waarin de anatomie en techniek centraal staan. Bij vijftien studenten bleek de aangeleerde systematiek na drie maanden nog steeds aanwezig te zijn en bleek de beoordeling van een thoraxfoto goed te verlopen. De studenten konden de inhoud van hun beoordeling niet alleen correct maar ook beknopt weergeven. De opzet om het radiologie- en anatomieonderwijs te combineren en systematisch aan te bieden in het medische onderwijs door middel van computerondersteund onderwijs (COO) bleek uitstekend te functioneren en vervulde een voorbeeldfunctie voor het toepassen van dit COO op andere gebieden.
Literatuur
1.
go back to reference Projectgroep Herziening Raamplan. Raamplan artsopleiding 2009. Concept. Utrecht: Nederlandse Federatie Universitaire medische centra; 2009. Projectgroep Herziening Raamplan. Raamplan artsopleiding 2009. Concept. Utrecht: Nederlandse Federatie Universitaire medische centra; 2009.
2.
go back to reference Dick E. Chest X-rays made easy. StudentBMJ. 2000;8:316-7. Dick E. Chest X-rays made easy. StudentBMJ. 2000;8:316-7.
3.
go back to reference Rethans JJ, Norcini JJ, Baron-Maldonado M, Blackmore D, Jolly BC, LaDuca T, et al. The relationship between competence and performance: Implications for assessing practice performance. Med Educ. 2002;36(10):901-9. Rethans JJ, Norcini JJ, Baron-Maldonado M, Blackmore D, Jolly BC, LaDuca T, et al. The relationship between competence and performance: Implications for assessing practice performance. Med Educ. 2002;36(10):901-9.
Metagegevens
Titel
De beoordeling van een thoraxfoto
Radiologieonderwijs in de masterfase
Auteurs
Dr. J. A. M. Lemmens
drs. M. Vorstenbosch
Publicatiedatum
01-02-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 2/2009
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087627

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Bijblijven 2/2009 Naar de uitgave